Ce este Cetățenia Digitală?
Cetățenia digitală reprezintă capacitatea de a participa activ, continuu și responsabil în comunități, atât online, cât și offline, printr-o implicare competentă și pozitivă în utilizarea tehnologiilor digitale (prin crearea, munca, partajarea, socializarea, investigarea, jocul, comunicarea și învățarea).
Ce este Educația pentru Cetățenie Digitală?
Educația pentru cetățenie digitală înseamnă oferirea de oportunități de învățare pentru persoane de toate vârstele, astfel încât acestea să dobândească competențele necesare pentru a participa activ în societatea digitală. Aceasta le permite să își exercite și să își protejeze drepturile și responsabilitățile democratice în mediul online, precum și să promoveze și să apere drepturile omului, democrația și statul de drept în spațiul cibernetic.
Cine este un Cetățean Digital?
Un cetățean digital este o persoană care se implică competent și pozitiv în utilizarea tehnologiilor digitale aflate în continuă evoluție. Acesta participă activ, constant și responsabil la activități sociale și civice, este angajat într-un proces de învățare pe tot parcursul vieții (în contexte formale, informale și non-formale) și este dedicat apărării continue a drepturilor omului și demnității umane.
Copiii și tinerii petrec astăzi mult timp conectați la tehnologia digitală.
Pentru a comunica, învăța, lucra și se juca în mod responsabil în acest mediu, ei trebuie să își dezvolte o gamă largă de competențe care să le permită să valorifice beneficiile și oportunitățile oferite, precum și să depășească provocările întâlnite. Acesta este obiectivul Educației pentru Cetățenie Digitală (ECD): să ofere tinerilor oportunități inovatoare pentru a-și dezvolta valorile, atitudinile, abilitățile și cunoștințele necesare fiecărui cetățean pentru a participa pe deplin și a-și asuma responsabilitățile în societate.
Află mai mult despre Conceptul Educației pentru Cetățenie Digitală
Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală 2025
Generalități
Resurse
Pliante
Broșuri
ECD pentru Factorii de Decizie
Politica este un motor important în educație. Ea oficializează și modelează activitatea practicienilor educaționali.
Totuși, implementarea eficientă a politicii în instituțiile educaționale depinde de 3 elemente cheie:
- definiții clare,
- obiective precise, și
- un mijloc de evaluare pentru a măsura progresul.
Recomandarea privind Educația pentru Cetățenie Digitală (ECD) publicată de Consiliul Europei în 2019 oferă ghiduri cuprinzătoare pentru factorii de decizie, bazate pe cercetări referitoare la nevoile de competență ale cetățenilor digitali.
Declarația Ministerială "Educația pentru Cetățenie în Era Digitală", adoptată la Reuniunea Miniștrilor Educației, 26 noiembrie 2019
Resurse pentru factorii de decizie
- Manualul ECD
- Recomandarea privind dezvoltarea ECD / Recommendation CM/Rec(2019)10 of the Committee of Ministers to member States on developing and promoting digital citizenship education
- Educația pentru Cetățenie Digitală: Volumul 1 – Prezentare generală și perspectivă nouă
- Educația pentru Cetățenie Digitală: Volumul 2 – Raport de consultare cu multiple părți interesate
- CoE: e-publicații - Manual pentru factorii de decizie politică cu privire la drepturile copilului în mediul digital
- CoE: Intrări noi - Linii directorii pentru furnizorii de servicii Internet privind drepturile omului
- CoE: e- publicații recente - Autoritățile de reglementare pentru media electronică și alfabetizare media
ECD pentru Educatori
Prin urmare, aceasta poate fi integrată în curriculum într-o abordare holistică, interdisciplinară, care nu depinde de cunoștințele digitale ale copiilor sau de timpul pe care îl petrec online.
Programul de Educație pentru Cetățenie Digitală (ECD) al Consiliului Europei definește clar competențele pe care copiii trebuie să le stăpânească pentru a fi cetățeni digitali competenți și responsabili. De asemenea, descrie cele 10 domenii largi de activități online și offline în care aceste competențe sunt folosite.
Manualul de Educație pentru Cetățenie Digitală - A Fi Copil în Epoca Tehnologiei oferă idei pentru profesori în termeni de obiective de învățare și activități care le vor permite copiilor să trăiască cetățenia digitală în și dincolo de clasă.
Digi-Nauts este o serie video dezvoltată de Consiliul Europei pentru a încuraja copiii mici, precum și părinții și educatori lor, să reflecteze asupra semnificației de a fi un cetățean digital. Fiecare video este însoțit de activități și exerciții reunite într-un Activity Book pentru a reaminti scenele din video, pentru a întări mesajele-cheie introduse și pentru a sprijini dezvoltarea competențelor de cetățenie digitală.
Fiecare video include mesaje-cheie legate de Domeniile ECD. De exemplu, primul video se referă la Domeniul „Acces și Incluziune” și mesajul-cheie este „A fi diferit este în regulă, și face lumea mai amuzantă.”
Subtitrările sunt disponibile pentru versiunea în limba engleză a videoclipurilor în: Catalană, Olandeză, Engleză, Franceză, Georgiană, Greacă, Italiană, Macedoneană, Română, Sârbească, Turcă și Ucraineană (selectați-le făcând clic pe „CC” în meniul video).
Majoritatea traducerilor au fost furnizate de Promotorii ECD.
Mai jos găsiți Activity Book pentru copii și Ghidul pentru Profesori pentru a vă ajuta să utilizați videoclipurile și Activity Book în clasă!Activity Book este, de asemenea, disponibilă în Română.
Resurse pentru Invățători:
Pliante:- Înapoi la școală: cum să începi pozitiv noul an școlar / Back-to-school: making a positive start to the new school year
- Acționează pentru eliminarea excluziunii și bullying-ului online și offline! / Act for eliminating exclusion and bullying online and offline!
- Ajutând copiii să înțeleagă drepturile și responsabilitățile lor în lumea reală și virtuală / Helping children understand their rights and responsibilities in the real and virtual world
- A început un nou an: e timpul să ajutăm copiii să devină cetățeni digitali activi / A New Year has begun: it’s time to help children become active digital citizens
- Protejarea intimității și a datelor personale: împuternicirea copiilor pentru a proteja propria lor intimitate și intimitatea altora / Protecting privacy and personal data: empowering children to safeguard their own privacy and the privacy of others Timp de vacanță: activități de vacanță pentru tinerii cetățeni digitali / Holiday time: holiday activities to do with young digital citizens
- Colaborare. Cum putem lucra ca un grup online? / Collaboration. How can we work as a group online?
- Cyberbullying – Cum să îl prevenim și să-l combatem? / Cyberbullying – How to prevent and combat it?
- Cumpărături etice / Ethical shopping
- Știrile false / Fake news
- Trăind în izolare / Living in lockdown
- Oportunități noi / New opportunities
- Modelează viitorul / Shaping the future
- Solidaritate / Solidarity
- Exprimați-vă opinia / Speaking out
- Supraveghere / Surveillance
- Pași simpli pentru a ajuta elevii să devină cetățeni digitali / Easy steps to help learners become Digital Citizens
- Pachetul pentru formatori DCE / DCE Trainers' Pack
- Manualul DCE / DCE Handbook
- Educația pentru o cultură a jocurilor video / Educating for a Video Game Culture
- Pași simpli pentru a ajuta elevii să devină cetățeni digitali / Easy steps to help learners become Digital Citizens
- Pachetul pentru formatori DCE / DCE Trainers' Pack
- Manualul DCE / DCE Handbook
- Educația pentru o cultură a jocurilor video / Educating for a Video Game Culture
- Ce este Educația pentru Cetățenie Digitală? / “What is Digital Citizenship Education?”
- DCE și Cyberbullying / DCE and Cyberbullying
- DCE și Dezinformarea / DCE and Disinformation
- Acces și Incluziune / Access and Inclusion
- Probleme controversate online / Controversial issues online
- DCE și Discursul de ură online / DCE and Hate Speech online
- CoE: e-publicații: Ghid privind susținerea parteneriatelor instituțiilor de învățământ
- Abilități și competențe necesare pentru navigare în era digitală
- Achiziții noi - Educație pentru societate : Ghidul profesorului
- CoE : e-publicații recente - Inteligența artificială și educația: O opinie critică prin prisma drepturilor omului, democrației și statului de drept
- CoE: e- publicații recente - Rezistenţa digitală:Manual pentru profesori
Rolul părinților în societatea extrem de digitalizată de astăzi este mai provocator ca niciodată.
Peste 21 000 de părinți din 47 de țări au răspuns la sondaj, care a fost urmat de interviuri desfășurate în 2020 și 2021.
Publicația conturează nevoile și reflecțiile părinților în efortul lor de a asigura bunăstarea copiilor și de a-i ajuta să devină cetățeni digitali competenți, capabili să utilizeze tehnologia digitală în mod responsabil, fără a fi definiți de aceasta.
- CoE: e-publicații recente - Ghidul "Parenting în era digitală. Strategii parentale pozitive pentru diferite scenarii"
- CoE: e- publicații recente - Pași simpli pentru a-ți ajuta copilul să devină cetățean digital
- CoE: e- publicații recente - Ghidul "Cetățenia digitală ... și copilul dvs. - Ceea ce fiecare părinte trebuie să știe și să facă"
- ECD din perspectiva părinților
Pornind de la realizările acestei inițiative, Consiliul Europei a formalizat Rețeaua.
Membrii statelor părți la Convenția Culturală Europeană au fost desemnați de către membrii Comitetului Director pentru Educație (CDEDU) și reprezintă:
- autorități publice responsabile de educație (naționale, regionale sau locale),
- instituții de învățământ superior,
- instituții afiliate (de exemplu, agenții curriculare, instituții de formare a profesorilor).
- Elaborarea politicilor și a curriculumului
- Formarea și pregătirea cadrelor didactice
- Dezvoltarea și implementarea de proiecte
- Sensibilizarea publicului și diseminarea informațiilor
- Monitorizare, evaluare și măsurarea impactului
- Cercetare
- BV: Ghid privind Inteligenţa Artificială şi Protecţia DatelorConvenția-cadru privind inteligența artificială
- CoE: e-publicații: Studiu privind impactul sistemelor de IA
- CoE: e-publicații: Ghid privind implementarea responsabilă a IA în jurnalism
- CoE: e-publicații - Consiliul Europei & Inteligența Artificială
- CoE: achiziții noi 2023 (II): Mass-media, internetul, inteligență artificială, protecția datelor
- CoE: e-publicații recente - Raportul "Impactul inteligenței artificiale asupra relației medic-pacient"
- CoE: e-publicații recente - Inteligența artificială, drepturile omului, democrația și statul de drept: o inițiere
- Achiziții recente - Publicații CoE privind mass-media, internetul, inteligența artificială
- CoE: e- publicații recente - Despachetarea Inteligenței artificiale: 10 pași pentru protejarea drepturilor omului
- CoE: e- publicații - Ghid privind Inteligenţa Artificială şi Protecţia Datelor
- CoE: e- publicații recente - Responsabilitate şi Inteligența artificială (IA)
- CoE : e - publicatii - Protecția drepturilor omului în epoca inteligenței artificiale
- Cursul online Europeana „Educație digitală cu ajutorul patrimoniului cultural”
- CoE: e-publicații - Orientări privind Identitatea Națională Digitală
- Combaterea dezinformării : abordarea europeană : resurse
- CoE: e-publicații recente - Educația pentru cultura jocurilor video - Un plan pentru profesori și părinți
- e-publicații recente - Studiile privind Incluziunea socială, digitalizarea și tineretul
- CoE: e - publicații - Află despre drepturile tale în mediul digital
- CoE: e - publicații - Tehnologii digitale în alegeri: Întrebări, lecții învățate, perspective
- CoE: e- publicații recente - Alegerile, tehnologiile digitale, drepturile omului - Compendiu 2020
- CoE: e- publicații recente - 70 de ani de educație ai Consiliului Europei: Repere
- CoE: e- publicații recente - Manual pentru educaţia cetăţeniei digitale
- CoE: e- publicații recente - Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică
- CoE: Intrări noi - Internet
- CoE:e-publicații 2017 - Manualul pentru abilitățile de utilizare a internetului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu