Faceți căutări pe acest blog

UE: e-publicații - Inteligența artificială și educația

Bollmann, Ulrike. Artificial intelligence and education –a teacher-centred approach to safety and health / Ulrike Bollmann; European Agency for Safety and Health at Work . - Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2024. - 59 p.- ISBN 978-92-9402-333-9; Idem [Resursă electronică].URL: https://data.europa.eu/doi/10.2802/80935


Inteligența artificială și educația. O abordare centrată pe profesori privind siguranța și sănătatea

Acest raport analizează oportunitățile și riscurile asociate cu integrarea noilor tehnologii digitale asupra sănătății, siguranței și bunăstării profesorilor în școli. Această analiză este realizată atât din perspectiva securității și sănătății în muncă (SSM), cât și dintr-o perspectivă pedagogică. O prezentare cuprinzătoare a posibilelor riscuri și oportunități pentru profesori rezultate din integrarea tehnologiilor, în special a celor bazate pe inteligență artificială (IA), este oferită pe baza unei analize sistematice. De asemenea, sunt sugerate măsuri posibile pentru îmbunătățirea sănătății, siguranței și bunăstării profesorilor în era digitală.

Raportul începe cu o scurtă descriere a situației actuale privind utilizarea tehnologiilor digitale în sectorul educațional din Europa (UE-27) (Capitolul 2).

 În continuare, este realizată o analiză mai detaliată a factorilor care au declanșat creșterea globală a digitalizării în sectorul educației, a pandemiei de COVID-19 ca o perturbare fără precedent a sistemului educațional și a impactului acesteia asupra sănătății, siguranței și bunăstării cadrelor didactice. (Capitolul 3). 

Se face referire la modele teoretice esențiale, precum și la conceptele de „stres digital” și „bunăstare digitală” a profesorilor (Capitolul 4).

 Potențialul și riscurile pentru profesori asociate utilizării tehnologiilor digitale bazate pe IA sunt analizate prin prisma a 6 factori. Datorită naturii dinamice a dezvoltării tehnologice, în special în domeniul IA, această descriere rămâne parțial incompletă (Capitolul 5). 

Capitolul 6 oferă recomandări pentru o abordare centrată pe profesori în ceea ce privește integrarea tehnologiilor bazate pe IA în școli.


AI report by the European Digital Education Hub’s Squad on artificial intelligence in education/European Commission: European Education and Culture Executive Agency. - Luxembourg: Publications Office of the European Union.- 2023. - 112 p. - ISBN 978-92-9488-587-6; Idem [Resursă electronică].URL:

Raport privind inteligența artificială, elaborat de Echipa Hub-ului European pentru Educație Digitală privind inteligența artificială în educație

Inteligența artificială (AI) are un potențial considerabil de a sprijini educația, oferind beneficii precum:
  • feedback formativ,
  • asistență în elaborarea planurilor de lecție
  • sprijin administrativ pentru școli.
Cu toate acestea, pe măsură ce AI este utilizată dincolo de un simplu rol de suport, apar riscuri tot mai mari. De exemplu, utilizarea analizei învățării poate fi utilă, dar poate deveni problematică dacă nu este însoțită de supraveghere umană adecvată, afectând negativ elevii aflați în situații dificile.
Când AI începe să influențeze decizii esențiale pentru viitorul elevilor, riscurile devin ridicate sau chiar inacceptabile. Astfel, riscul nu derivă doar din instrumentul AI, ci mai ales din contextul aplicării sale. Deși supravegherea umană reduce riscurile, există pericolul ca utilizatorii să devină dependenți de AI în luarea deciziilor, fenomen cunoscut sub denumirea de „dependență blocată”.

Pentru o utilizare responsabilă a AI în educație, este esențial să se mențină un echilibru între beneficiile oferite și evaluarea riscurilor, promovând în același timp AI explicabilă, supravegherea umană și respectarea valorilor umane.

Din cuprins:
  1. Competențele cadrelor didactice
  2. Modalități de sprijinire a cadrelor didactice în utilizarea inteligenței artificiale în procesul educațional
  3. Scenarii de utilizare și exemple practice privind aplicarea inteligenței artificiale în educație
  4. Educația privind inteligența artificială
  5. Impactul inteligenței artificiale asupra guvernanței în domeniul educației
  6. Inteligența artificială în contextul eticii, drepturilor omului, cadrului legal și al datelor educaționale
  7. Predarea asistată de inteligență artificială – evaluare, feedback și personalizare

Vezi de asemenea
Abordarea europeană privind inteligența artificială:
European Digital Education Hub - O comunitate colaborativă online dedicată promovării educației digitale în Europa și dincolo de granițele ei:

Expoziție tematică: Educație pentru CetățenieDigitală:  https://cpescmdlib.blogspot.com/2025/01/educatie-pentru-cetatenie-digitala.html


Inteligență artificială pentru predare și învățare:   

Orientările în materie de etică privind utilizarea inteligenței artificiale și a datelor în procesul de predare și învățare pentru cadrele didactice:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti