Faceți căutări pe acest blog

Achiziții noi - Iulie- septembrie 2025



341.6 / R-43    III-147443

RENIȚĂ, Gheorghe. Sesizarea Curții Europene a Drepturilor Omului : Compendiu  / Gheorghe Reniță.- Chișinău : Cartier , 2025. - 338 p. - ISBN: 978-9975-86-812-9


Sesizarea Curții Europene a Drepturilor Omului reprezintă adesea o ultimă speranță pentru înfăptuirea justiţiei.
Conștientizând acest fapt, am realizat o incursiune științifică destinată să faciliteze înțelegerea corectă a sesizării și, corelativ, a controlului exercitat de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului, făcând apel la doctrina juridică și la jurisprudența relevantă. .. Această carte urmărește să contribuie la dezvoltarea gândirii și a culturii juridice axate pe respectarea drepturilor omului, drepturi care trebuie să fie practice și efective, nu teoretice și iluzorii./ Gheorghe Reniță.



din Cuprins

1. Convenția europeană a drepturilor omului – catalog de drepturi fundamentale
2. Organele convenției europene a drepturilor omului
3. Subiecții care pot sesiza Curtea Europeană a Drepturilor Omului
4.Victima încălcărilor drepturilor fundamentale
5. Împotriva cui poate fi formulată sesizarea la Curte?
6. Formularul de sesizare al Curții Europene a Drepturilor Omului
7. Probele
8. Condițiile de admisibilitate a sesizărilor
9.Testul aplicat de Curtea Europeană a Drepturilor Omulu

Curții Europene a Drepturilor Omului îi revine sarcina de a veghea respectarea, de către statele membre ale Consiliului Europei, a drepturilor garantate de Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Pentru ca această sarcină să fie realizată, este indispensabilă sesizarea Curții Europene a Drepturilor Omului. Această carte este actuală și necesară, pentru că oferă soluții la problemele care se pot ivi în contextul sesizării Curții Europene a Drepturilor Omului. / Igor Dolea, doctor habilitat în drept, profesor universitar


CODEX constituțional : Constituțiile statelor membre ale Unuinii Europene ; Constituția Republicii Moldova ; Constituția Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord / Ștefan Deaconu (coord.), Domnica Manole, Elena Simina Tănăsescu [et al.]. ─ Ed. a 2-a, rev. și actualizată . ─ Chișinău : Cartier,  2024

                       

342.4(4) C-66 III-147103       Vol. 1, 2024. - 807 p. - ISBN: 978-9975-86-814-3;
342.4(4) C-66 III-147105        Vol. 2, 2024. - 715 p. - ISBN: 978-9975-86-815-0;

Detalii/Variante electronice-  https://cpescmdlib.blogspot.com/2025/07/achizitii-noi-codex-constitutional.html

930.85(4)    C-81    III- 147129

Corpădean , Adrian-Gabriel. Civilizație și integrare europeană : Suport de curs/ Adrian-Gabriel Corpădean, Lucia Sava; Ministerul Educației și Cercetarii al Republicii Moldova,  Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chișinău, Facultatea de Filologie și Istorie, Catedra de Istorie și Științe Sociale. - Chișinău, 2024. - 168 p.- ISBN: 978-5-36241-337-8

Studierea unui curs de Civilizaţie și integrare europeană la nivelul Licenţă are o importantă semnificativă pentru studenți din mai multe perspective: el oferă o privire aprofundată asupra evoluţiei istorice a Europei, culminând cu formarea și evoluția Uniunii Europene, ceea ce ajută la întelegerea contextului actual al proceselor complexe prin care trece Europa și a modului în care trecutul influențează prezentul continentului nostru.
Cursul subliniază importanţa valorilor fundamentale ale Uniunii Europene, cum ar fi democraţia, respectarea drepturilor omului si statul de drept. De asemenea, studenții învață despre importanţa cooperării si solidaritătii între statele membre ale UE, ceea ce este esențial pentru înțelegerea importanței păcii şi stabilităţii pe continent, îndeosebi în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.
Cursul are numeroase elemente multidisciplinare, oferind si o întelegere a pietei unice europene si a politicilor economice ale UE, esenţiale pentru oricine doreste să activeze în domeniul afacerilor sau al politici nternaţionale. Înţelegerea modului în care sunt formulate și implementate politicile publice în UE ajută la dezvoltarea unor soluții eficiente pentru problemele sociale și economice la nivel național și regional, un lucru esenţial pentru orice stat care aspiră să devină membru al UE.
Cursul de Civilizație și integrare europeană se va dovedi esențial pentru a întelege complexitatea și dinamica Europei contemporane, oferind cunoștințe valoroase și dezvoltând abilități critice, dar și o apreciere a valorilor europene.

Obiectivele cursului vizează necesitatea de:
  • a înţelege particularitățile procesuluide integrare europeană, prin identificarea ideii europene de-a lungul epocilor istorice, prezentate în cadrul altor cursuri, anterioare;
  • a analiza specificul civilizației europene, conturate prin prisma unei mosteniri comune, ale cărei rădăcini se regăsesc în diferite perioade istorice si în evenimente majore;
  • a cunoaste evoluţia politicilor si a mecanismelor decizionale ale comunitătilor / Uniuni Europene, în vederea sublinierii importanței parcursului european al Republici Moldova;
  • a surprinde rolul Europei central- răsăriteneîn procesul de integrare europeană, inclusiv în politica de extindere a UE;
  • a analiza valorile democrației europene, reflectate, inclusiv, în drepturile cetățenilor europeni, care sunt garantate de tratate si de jurisprudenta Curtii deJustiție a UE;
  • a înțelege amploarea proiectului comunitar în relație cu politica internațională, prin analizarea implicării UE în organizații internaționale, sistemul diplomatic si dezbateri la nivel global pe marile teme contemporane.

 evenimentul de lansare: https://upsc.md/2024/12/24/noi-resurse-in-ajutorul-cadrelor-didactice-lansarea-suporturilor-curriculare-la-upsc/

Din Cuprins:
MODULUL 1. Construcția civilizaţiei europene
1. Europa și europenii. Caracteristici geografice istorice și culturale ale spaţiului european
2. Originile conceptului Europa. Construcţia identităţii europene
3. Fundamentele civilizaţiei europene. Grecia antică
4. Fundamentele civilizației europene. Civilizatia romană. Urbs romana
5. Europa medievală si evoluţia ideii de unificare europeană
6. Civilizațla renașterili europene
7. Civilizaţia Europei în secolul luminilor
8. Civilizaţia Europei în secolul naţiunilor si al nationalismelor
9. Europenizare versus globalizare în secolul XX. Spre o construcție identitară europeană
MODULUL 2. (Pre) istoria integrării europene
10. Proiecte de integrare în Europa interbelică
11. Proiecte de integrare în Europa postbelică
12. Părinţii fondatori ai Comunităţilor Europene
13. Organizaţii economice europene
14. Construcția Europei Unitare în anii 60. Instituţii europene
15. Construcția Europei Unitare în anii 70. Politici si documente de cooperare
16. Construcția Europei Unitare în anii '80. Politici și documente de cooperare
MODULUL 3. Uniunea Europeană: de la extindere la actualitate
17. Crearea Uniunii Europene
18, Extinderea Uniunii Europene
19. Statele candidate la Uniunea Europeană
20. Uniunea Europeană la etapa actuală


3 / C-75  IV-68423 

Consolidarea rezilienței sociale prin valorificarea capitalului uman în contextul aderării Republicii Moldova și Ucrainei la Uniunea Europeană : [Conferință științifico-practică internațională, 17-18 octombrie, 2024 / [col. de aut. : Victor Mocanu (coord.), Mihail Potoroacă (red.), Ion Mocanu etc.]; [red. : Mihai Potoroacă]; Universitatea de Stat din Moldova ; Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice. - Chișinău : Editura USM, 2024. - 428 p. - ISBN: 978-9975-62-773-3; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://icjp.asm.md/sites/default/files/publicatii/consolidarea_rezilientei_2024.pdf


Din cuprins
  • Integration of Ukraine into the EU and the problems of self-identification of Ukrainian refugees /Valentyna PODSHYVALKINA
  • Reprezentarea socială a războiului din Ucraina printre locuitorii republicii Moldova: dincolo de pro și contra social / Petru NEGURĂ, Lilian NEGURĂ
  • Contextul politic și social al dezvoltării antreprenoriatului social în Republica Moldova/ Ludmila MALCOCI, Victor MOCANU
  • Развитие процесса интеграции и формирование Eвропейской идентичности у населения республики Mолдова/ Галина РОГОВАЯ, Людмила РУСТАНОВИЧ
  • Arealuri de securitate Europeană în contextul cooperării regionale / Victor JUC, Maria DIACON
  • Considerente conceptual-teoretice privind procesul de europenizare/ Pantelimon VARZARI
  • Narative propagandiste și dezinformare: reziliența informațională a Republicii Moldova/ Aurelia PERU–BALAN
  • Формирование политического климата в Pеспублике Mолдова накануне референдума по вопросу о Eвроинтеграции / Лилия БРАГА
  • Consolidarea dimensiunii geopolitice a rezilienței securității naționale a Republicii Moldova /
  • Veaceslav UNGUREANU
  • Dimensiuni ale consolidării parteneriatelor externe ale Republicii Moldova în contextul procesului de integrare Europeană / Ion RUSANDU, Vladimir STERPU
  • Ascensiunea dreptei în parlamentul European după alegerile din 2024 /Liliana BENIUC
  • Участие международных организаций в реформировании сферы безопасности и обеспечении мира / Marina GORBATIUC
  • Contribuția organizației Națiunilor Unite la identificarea soluțiilor conflictului armat din Ucraina / Paula TATAMIROV
  • Reflexiile lumii neomoderne privind dezvoltarea sustenabilă a statelor actuale / Nicolae PARCEVSCHII
  • Calitatea actului de justiție în Republica Moldova în contextul integrării europene: percepții, atitudini, opinii Chişinău / Mîndru Valeriu
  • Protecția și consacrarea națională, europeană și internațională a drepturilor persoanei cu hadicap / Adina MOCANU
  • Actele ultra vires și depășirea competențelor curții de justiție a Uniunii Europene în lumina spețelor / Mihai POALELUNGI,
  • Efectele criminalității cibernetice asupra securității naționale Republicii Moldova /Marcel BENCHECI, Nicolae PANFILII, Diana HÎRBU,
  • Armonizarea legislației anticorupționale ale Republicii Moldova la standardele Europene – element cheie întru asigurarea securității naționale/ Ludmila GUȘTIUC
  • Corupția în Republica Moldova: provocări și soluții în contextul integrării /Daniel CEMORTAN

378(478)  P-47     IV- 68411

Perspectivele și Problemele Integrării în Spațiul European al Cercetării și Educației/ Prospects and Problems of Research and Education Intergration into the European Area,
 Vol. 11, Partea 1/ Coord. : Sergiu Cornea ; col. de red. : Ion Ghelețchi [et al.] .- [sl] : US Cahul, 2024. -   381 p. - ISSN 2587-3563; Idem [Resursă electronică]. - URL : https://conferinte.stiu.md/sites/default/files/evenimente/Volumul%20XI%2C%20Partea%20I.pdf

Cercetarea a investigat evoluția și direcțiile integrării în educația europeană în învățământul din România și din Republica Moldova iar prin analiza datelor și a informațiilor relevante, s-au evidențiat progresele și direcțiile adoptate de cele două țări în procesul lor de aliniere la standardele și valorile europene în domeniul educației. 
Concluzia este că atât România cât și Republica Moldova au parcurs un drum semnificativ în integrarea în educația europeană, adoptând politici și inițiative menite să modernizeze și să alinieze sistemele lor educaționale la standardele europene. Deși România beneficiază de statutul său de membru al Uniunii Europene, iar Republica Moldova este o țară candidată, ambele țări au făcut eforturi semnificative pentru a-și alinia sistemul educațional la cerințele europene, chiar în condițiile unor resurse mai limitate. 
Rezultatele acestei cercetări oferă o înțelegere mai profundă a evoluției și a direcțiilor de integrare în educația europeană în învățământul din România și Republica Moldova, și pot servi drept bază pentru elaborarea și implementarea de politici și programe educaționale eficiente și adaptate la cerințele și standardele europene. 

Din cuprins:
  • Programul operațional comun România – Republica Moldova (2014-2020) și rolul său în consolidarea cooperării transfrontaliere și Procesul de aderare a Republicii Moldova la UE/ Nicolae Dandiș
  • Evoluția și direcțiile integrării în educația europeană/ Doina Mureșan
  • Combaterea infracțiunilor sexuale împotriva minorilor: armonizarea Codului penal al Republicii Moldova cu legislația Uniunii Europene/ Vitalie Stati, Nicolae Gulceac
  • Importanța dreptului medical în formarea juridică a studenților în spațiul european/ Constantin Pisarenco
  • Integritatea instituțională – condiție sine qua non de integrare în spațiul european al cercetării și educării/ Andrei Gustiuc
  • Conținutul și analiza factorilor determinanți în eficientizarea activității de prevenire, cercetare și descoperire a actelor de terorism/ Vitalie Jitariuc, Alexandr Secrier
  • Mandat european de arestare. Cerere de pronunțare a unei decizii preliminare. Retragerea cererii. Efecte/ Simona Franguloiu, Nicoleta-Elena Hegheș
  • Конституционно-правовые модели территориальной автономии в европейских государствах: сравнительный анализ/ Анатолий Костромицкий
  • Integrarea în UE și impactul asupra angajamentului organizațional în Moldova: provocări și oportunități/ Lorina Buga, Svetlana Mihăilă
  • Utilizarea strategică a fondurilor ue pentru îmbunătățirea sistemului judiciar din Moldova/ Ludmila Goncearenco
  • Integrarea europeană din perspectiva economiei educației/ Andrei Munteanu
  • Конкурентоспроможність харчової промисловості України в умовах війни та інтеграції до Eвропейського Cоюзу/ Оlena BOKIY, Kateryna DANILOVA


 37  E- 25   III- 147085

 "Educaţia multiculturală, spaţiu formativ pentru educaţia valorilor" = Multicultural education, training space for values education: Conferința științifică națională cu participare internațională,  Ediția a 2-a, 5-6 decembrie 2024 / Barbăneagră Al. etc.; com. org. : Svetlana Dermenji etc.];  Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova; Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă". - Chișinău : [s. n.] , 2024 . - 330 p. - ISBN: 978-9975-46-967-8;  Idem [Resursă electronică]. - URL: https://conferinte.stiu.md/sites/default/files/evenimente/culegere%20EDUCA%C5%A2IA%20MULTICULTURAL%C4%82.pdf

În contextul globalizării și al interconectării culturale, educația multiculturală devine un pilon esențial în formarea generațiilor viitoare. Conferința națională cu participare internațională, intitulată „Educația multiculturală, spațiu formativ pentru educația valorilor”, ediția a II-a, s-a  desfășurat în spiritul acestei viziuni, contribuind la promovarea diversității culturale și la consolidarea valorilor fundamentale care stau la baza comunicării și colaborării internaționale.

Organizată în cadrul Subprogramului de Cercetare și Inovare, această ediție a conferinței a oferit o platformă de schimb de idei, experiențe și practici inovatoare în educația valorilor, orientată spre formarea cadrelor didactice pentru comunicarea multilingvă într-un context intercultural dinamic.

Articolele incluse în această ediție reflectă contribuțiile variate și abordările interdisciplinare ale cercetătorilor și practicienilor din diferite spații culturale și educaționale.

Beneficiarii acestei conferințe și ai materialelor publicate vor fi, în principal:
  • Cadrele didactice – Profesorii și educatorii din diverse medii culturale și lingvistice, care vor dobândi noi cunoștințe și abilități pentru a integra educația multiculturală în activitățile lor didactice și pentru a promova valorile toleranței, respectului și empatiei în rândul elevilor.
  • Studenții și masteranzii – Prin intermediul profesorilor formați, elevii, studenții și masteranzii vor beneficia de un mediu educațional care sprijină comunicarea multilingvă și valorifică diversitatea culturală. Acest lucru îi va ajuta să dezvolte competențe interculturale și o mai bună înțelegere a lumii din jur.
  • Comunitatea educațională – Instituțiile de învățământ și comunitățile educaționale în ansamblu vor avea de câștigat prin adoptarea unor strategii inovatoare și a unor perspective noi în educație, contribuind la formarea unor cetățeni deschiși și implicați în societate.
  • Cercetătorii și practicienii din domeniul educațional vor beneficia de schimbul de idei și experiențe, care va stimula inovarea în educație și va aduce noi perspective asupra comunicării interculturale și multilingve.
  • Factorii decizionali în educație – Rezoluția, rezultatele și concluziile  conferinței pot influența politicile educaționale, încurajând crearea unor cadre de învățare, care să promoveze diversitatea și să susțină comunicarea interculturală, aliniindu-se cerințelor educaționale moderne.
Din cuprins:
  • Educația multiculturală, spațiu formativ pentru educația valorilor interuniversitare fără frontiere/ Necula Gina, Dermenji Svetlana 
  • Descoperirea euristică a cunoștințelor în context intercultural/ Solcan Angela, Sava Anastasia 
  • Aspecte didactice ale multilingvismului actual/ Dermenji Svetlana, Neaga Liliana  
  • Competența interculturală - dimensiuni conceptuale și aplicabilitate în procesul educațional/ Porubin Camelia
  • Multilingvismul în educația valorilor studențești/ Dermenji Svetlana, Neaga Liliana, Țîmbaliuc Elena 
  • Sfide e opportunità nel promuovere il multilinguismo e le competenze interculturali/Culea Uliana 
  • Impactul educației multiculturale asupra dezvoltării competențelor sociale și emoționale ale elevilor/Herța Lilia
  • Educaţia multiculturală, spaţiu formativ pentru educaţia valorilor in cadrul programelor de masterat/ Dermenji Svetlana, Ruseva Cristina, Florea Maria
  • Interactive teaching and learning techniques in the context of multicultural education/ Golubovschi Oxana 



94 (4) G-94  I-1299157

Guida, Francesco. Cealaltă jumătate a Europei : de la Primul Război Mondial până în zilele noastre/ Francesco Guida; trad. din it. de Aurora Firţa-Marin.- București : Humanitas, 2023.- 381 p. - ISBN: 978-973-50-7928-4

Cuprins: https://humanitas.ro/assets/media/cealalta-jumatate-a-europei.pdf 
"Cartea lui Francesco Guida, profesor de istoria Europei central - rasaritene cu o indelungata cariera universitara, ofera o privire de ansamblu dinamica asupra situatiei politice si sociale a tarilor din Europa Centrala si de Est in epoca interbelica, cu ascensiunea liberal-democratiei urmata de scurta si sangeroasa paranteza a regimurilor de extrema dreapta, apoi de-a lungul celor peste patruzeci de ani de regim totalitar sub umbrela Moscovei si in perioada imediat urmatoare caderii comunismului, marcata de reinstaurarea democratiilor, de economia de piata, dar si de noi tensiuni, pana la aderarea la Uniunea Europeana, intre 2004 si 2007, a majoritatii acestor tari. 
Privita in context european si in paralel cu evolutiile din Grecia, Albania, Bulgaria, Iugoslavia, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia si Tarile Baltice, istoria recenta a Romaniei cunoaste la randu-i noi si utile clarificari." - SERBAN MARIN
"Acum, razboiul in Europa de Est pune la incercare rezistenta aderarii la Uniunea Europeana a statelor care au indurat regimul comunist si influenta sovietica vreme de aproape 45 de ani si pune in discutie insesi validitatea si vitalitatea proiectului de unificare europeana. Daca mi-e ingaduit, autorul acestei carti isi doreste ca toate statele si popoarele Europei sa depaseasca cu bine aceasta incercare, pentru ca unificarea continentului sa fie deopotriva politica, economica si culturala.
Sperăm că prezentarea din capitolele acestei carti, pe cat posibil critică, a unui veac de istorie poate contribui la mentinerea unei amintiri vii și clare a dinamicilor ce au dus in secolul al XXI-lea, la o nouă confruntare între Est si Vest, neașteptată pentru mulţi, dar nu întru totul nouă: e suficient să ne gândim chiar și numai la Europa de la jumătatea secolului al XIX-lea cu a ei foarte răspândită « peur des Moscovites » și la Războiul Rece din secolul XXI.   
Generalizând, cititorul care va dori va putea, printr-un exercitiu critic adecvat, să raporteze automat discursul istoric si evenimentele la care acesta face trimitere la evoluţiile din ultimii ani caracterizaţi de accelerarea bruscă a dinamicilor politice (și economice)" - FRANCESCO GUIDA
din Epilog
Aderarea la Uniunea Europeană a marii majorităţi a acestor tari este un simbol nu numai al acceptării unui model, asa cum s-a arătat mai sus, și al plasării în cadrul politicii internationale, ci şi al depăşirii tuturor problemelor cu care aceste state s-au confruntat în secolul XX si al inapoierii traditionale și aproape omniprezente in comparatie cu alte regiuni ale Europei.

821.135.1 / C-52  III-147457

Chicet-Macoveiciuc, Ioana. Ema și Eric descoperă Europa. Vol. 1. Experiențe surprinzătoare în Nord și în Vest . -  Bucureşti : Didactica Publishing House, 2024.- 76, [4] p.- ISBN: 978-606-048-656-5

Aceasta carte din seria "Iubim să călătorim ", îi poartă pe Ema și Eric într- o aventură amuzantă și educativă prin cele mai reprezentative locuri din Europa.
  • Unde gasesti cel mai frumos parc de distractii din Europa? 
  • In ce tara poti gusta cel mai bun desert?
  •  Cat dureaza sa vizitezi noua tari?
Daca aceasta este prima carte din serie pe care o citesti sau deja esti prieten cu fratii Ema si Eric, noua aventura prin nordul si vestul Europei te va cuceri, fie ca esti mare sau mai mic! De ce? Pentru ca e plina de intamplari amuzante si descoperiri interesante, pentru ca te va incuraja sa explorezi, sa fii curios si sa astepti cu nerabdare calatoriile, indiferent ca sunt la Bruxelles sau mai aproape de casa ta, in curtea bunicilor.
Familia Pofticiosilor viziteaza cu masina, cu avionul, cu barca, cu bicicleta si pe jos noua tari: Cehia, Finlanda, Suedia, Norvegia, Danemarca, Belgia, Olanda, Germania, Elvetia. Nu rateaza muzee, parcuri de distractii, gradini, castele si paduri. Ema, Eric si parintii lor aduna amintiri de neuitat si cresc impreuna, asa cum vei face si tu citind aceasta carte! Calatorie placuta! - Ioana Chicet-Macoveiciuc.


351 / S-81 I-1298898
Întărirea capacității administrative : Dezvoltarea sistemului național de evaluare a intervențiilor publice în România : design organizațional, cultură și capacitate de evaluare / Ana-Maria Stăvaru.- București : Tritonic, 2015. - 234 p. - ISBN: 978-606-749-941-1

Din cuprins:
  • Capitolul I. Evaluarea- o disciplină sau o transdisciplină ?
  • Capitolul II.Evaluarea în condiții de complexitate- o abordare sistematică
  • Capitolul III. Starea de fapt a sistemului de evaluare din România- nivelul guvernamental central
Capitol III include două subcapitole, primul analizarea aportului extinderii Uniunii Europene la vizând instituţionalizarea practicilor evaluării la nivel naţional in acest scop sunt aduse in discuţie presiunea europeană în direcţia dezvoltări capacităţii administrative, dezvoltarea cadrului de elaborare politicilor publice, si respectiv, eșecul instituţionalizării evaluării politicilor publice.

III.1. Aportul extinderii Uniunii Europene la instituționalizarea practicilor evaluării la nivel național 
III.1.1.Presiunea europeană în direcţia dezvoltării capacităţii administrative
III.1.2.Dezvoltarea cadrului de elaborare a politicilor publice
III.1.3.Eșecul instituționalizării evaluări politicilor publice
III.2. Investigarea maturităţii sistemului national de evaluare a intervenţiilor publice - nivelul guvernamental Central
III.2.1.Dimensiuni ale maturităţii sistemului deevaluare a intervenţilor publice
  • Capitolul IV  Design-ul organizațional al Agenției Naționale de Evaluare
Pe fondul lipsei unei legături directe și vizibile între cheltuirea banilor publici și cetățeni și în contextul nevoii de îmbunătățire a intervențiilor publice, lucrarea analizează starea de fapt privind utilizarea evaluării în administrația publică centrală românească.Pornind de la consolidarea evaluării ca disciplină, în prima parte sunt aduse în discutie principalele paradigme care au ghidat domeniul evaluării. Ulterior, sunt analizate presiunea Uniunii Europene în directia dezvoltării capacității administrative, dezvoltarea cadrului de elaborare a politicilor publice, și, respectiv, eșecul institutionalizării evaluării politicilor publice.

Prin aplicarea Abordarii Sistemice (Systems Thinking), au fost investigate, la nivelul ministerelor din Guvernul Romaniei si al Secretariatului General al Guvernului, 20 de dimensiuni ce contureaza cele patru componente ale sistemului national de evaluare a interventiilor publice ? scopul, structura, cultura si procesele, furnizand o imagine actuala asupra maturitatii sistemului de evaluare din Romania la nivelul guvernamental central. Pornind de la raportul dintre evaluarea programelor din fonduri europene si evaluarea interventiilor finantate din bugetul national, lucrarea ofera o proiectie a design-ului organizational al unei Agentii Nationale de Evaluare.


305 / B-24 IV-68645
Bărbații și egalitatea de gen în Republica Moldova / Diana Cheianu-Andrei (coord.), Angelina Zaporojan-Pîrgari, Eleonora Grosu, Igor Andrei; red. : Lilia Botnariuc.- Chișinau : [s. n.] , 2024 (Bons Offices) . - 173 p.- ISBN: 978-5-36241-360-6


Egalitatea dintre femei și bărbați este o valoare fundamentală care asigură egalitatea în drepturi, responsabilități și oportunități, în toate domeniile vieții, în plan familial și profesional, prin plata egală pentru munca de valoare egală, independența economică egală a femeilor și a bărbaților, egalitatea în luarea deciziilor, contribuind la eradicarea violenței pe criterii de gen și îmbunătățirea calității vieții. 
Totodată, egalitatea de gen este o condiție esențială pentru o economie inovatoare, competitivă și prosperă.
Egalitatea între femei și bărbați este unul din obiectivele și una din valorile de bază ale Uniunii Europene. 

Strategia privind egalitatea de gen 2020- 2025: O Uniune a egalității evidențiază că egalitatea de gen contribuie la crearea noilor locuri de muncă care generează o productivitate sporită și constituie un potențial ce trebuie valorificat. 

Prin Programul de promovare și asigurare a egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pentru anii 2023-2027, Moldova se aliniază dezideratului de integrare europeană, promovând principiul egalității de șanse dintre femei și bărbați, fete și băieți. Astfel, Republica Moldova urmărește avansarea egalității de gen în domeniul:
  • educației,
  • sănătății,
  • pieței muncii, 
  • activității de antreprenoriat, 
  • protecției sociale,
  • dezvoltării locale.  
Scopul cercetării Bărbații și egalitatea de gen în Republica Moldova, 2024 (IMAGES-2) a fost
cunoașterea și înțelegerea comportamentului, atitudinilor bărbaților și femeilor în domeniul egalității de gen, a schimbărilor care s-au produs, din 2015 până în 2024, pentru a urmări rezultatele politicilor în domeniul dat și a contribui la dezvoltarea în continuare a acestora. 

Obiectivele cercetării au cuprins:
1 Evaluarea atitudinilor și a comportamentului bărbaților cu referire la diverse aspecte ce țin de egalitatea de gen (timpul petrecut cu copiii, activitățile realizate în gospodărie, manifestarea violenței, accesarea serviciilor de sănătate, comunicarea și negocierea cu soția/partenera asupra dimensiunii familiei, relațiile sexuale etc.);
2 Compararea atitudinilor și a comportamentului bărbaților cu cele ale femeilor, cu referire la aspectele nominalizate;
3. Analiza tendințelor de schimbare a atitudinilor și comportamentelor bărbaților și femeilor din 2015 până în 2024;
4. Analiza factorilor ce explică schimbările în comportamentul și atitudinile bărbaților și femeilor referitoare la egalitatea de gen;
5 Evaluarea cunoștințelor și atitudinilor bărbaților și femeilor față de politicile care promovează egalitatea de gen.


327(478) / D-92 I-1299149

Republica Moldova la răscruce de lumi / Josette Durrieu, Florent Parmentier; pref. de Jean-Pierre Raffarin ; postf. de Jean-Pierre Chevènement și Catherine Lalumière ; trad. din fr. de Florin Milian.- Chișinău : Cartier , 2021.- 156 p. - ISBN: 978-9975-86-519-7



Scurt pe doi, Republica Moldova însăşi este o Europă la scară redusă ce rezumă problemele şi contradicţiile pe care Europa trebuie să le rezolve pentru ca numeroasele popoare care coexistă pe teritoriul său să trăiască împreună, în pace şi prosperitate. Lucrarea lui Josette Durrieu şi Florent Parmentier e bogată în informaţii precise şi reflecţii asupra acestor realităţi complexe. Totodată această carte se citeşte şi ca un roman de aventuri.” (Catherine Lalumiere, fost ministru şi fost secretar general al Consiliului Europei).



339.1 / M-43  III-147149
Maxim, Ion .Politica concurențială : aspecte teoretice și practice / Maxim Ion, Lașcov Victor, Bulmaga Olga; [red. șt. : Șavga Larisa]; Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova.  - Iași : PIM, 2024. - 376 p. - ISBN: 978-606-13-8642-0

Din cuprins:
  • Concurența în viziunea Școlii Europene
  • Tipologia abuzului de poziție dominantă în Uniunea Europeană
  • Tipologia înțelegerilor anticoncurențiale în Uniunea Europeană
Concurenta reprezință un domeniu comun de intervenție a autorităților de concurență din toate jurisdicţiile, care au sarcina de a proteja piata de încălcarile legislației concurentiale. Restricţionarea concurenţei prin intermediul înţelegerilor anticoncurențiale sau abuzul de poziție dominantă sunt forme general acceptate ale practiclo anticoncurenţiale.

Cu toate acestea, perceperca conceptului de concurenţă şi, in special, a conținutului atribuit noțiunii de concurenţă de teoria economică, care domină la ○ anumită etapă sistemul economic, determină întinderca conduitei care poate fi calificată ca anticoncurențială.

În acest sens, jurisprudenţa instanţelor Uniunii Europene și SUA, documentele elaborate de organismele internaționale cum ar fi: ICN, OECD, UNCTAD ș.a., dar și de autoritățile de concurență din Marea Britanie, Canada și alte tări, inclusiv practica decizională a acestora ne ajută să obtinem o claritate pentru determinarea actiunilor care pot fi calificate ca practici anticoncurențiale.

Aspiratțile de integrare în Uniunea Europeană, inclusi modificările legislației Republicii Moldova care prevăd că Legea concurenţei nr. 183/2012 se aplică cu luarea în considerare a jurisprudenţei aplicabile a Curții de Justiție a Uniunii Europene și a altor instrumente de interpretare ale instituţiilor Uniunii Europene, impun necesitatea studierii experienței UE și ridică noi provocări în fața autorității naţionale de concurență, instantelor de judecată, dar și a mediului de afaceri.

O politică concurenţială nu poate exista în afara pieței și fără întreprinderi. Astfel în procesul analizei unei conduite considerată anticoncurențială, determinarea subiecţilor implicați și a pietei relevante afectate este etapă fundamentală. Metodele de determinare a pieţei relevante sunt foarte variate si sunt conditionate de complexitatea relatiilor pe aceste piețe, particularităţile produselor și caracteristicile geografice și temporale, accesibilitatea informației etc.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti