Al treilea forum din această serie, cu titlul „Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior: amenințări și provocări”, a avut loc la Universitatea din Bologna, în luna mai 2024. Evenimentul a fost organizat în colaborare cu Universitatea din Bologna și în parteneriat cu actori importanți din domeniul învățământului superior: Asociația Internațională a Universităților (IAU), Eurodoc, Uniunea Europeană a Studenților (ESU) și Observatorul Magna Charta.
„Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior: amenințări și provocări” este publicația, care aduce în prim-plan rolul esențial al educației istorice în societățile democratice.
Lucrarea reflectă dezbaterile purtate în cadrul celui de-al treilea Forum pentru Educația Istorică, desfășurat la Universitatea din Bologna în mai 2024, și abordează teme actuale precum libertatea academică, responsabilitatea istoricilor și necesitatea unei memorii colective comune.
Raportul rezultat din forum abordează următoarele teme:- integrarea culturii populare în formularea narațiunii istorice;
- rolul autorităților publice ca garanți ai cadrului de funcționare și finanțare a învățământului superior;
- importanța libertății academice în definirea unei narațiuni istorice prin predare;
- necesitatea existenței unei baze istorice comune pentru o coexistență armonioasă în societate.
Aflat la intersecția dintre reflecțiile asupra istoriei în cadrul învățământului superior și dezbaterile privind starea acestui sector – în special în ceea ce privește libertatea academică și autonomia instituțională – Forumul de la Bologna a oferit un cadru pentru discuții extrem de bogate și uneori contradictorii, care sunt reflectate în acest raport.
Structura raportului include:
IntroducereRezumat executiv
Raportul raportorului general
Sesiunea de deschidere – Istorie incluzivă
Sesiunea plenară 1 – Rolul educației și cercetării istorice în/din societățile democratice
- Observatorul Magna Charta
- Educația istorică contemporană: amenințări și oportunități
- Libertatea academică în Albania: comunismul și moștenirea sa
- Disputele asupra istoriei în Statele Unite ale Americii
- Educația istorică pentru viitor
- Promovarea valorilor democratice prin istorie: perspectiva studenților asupra rolului învățământului superior
- O nouă teorie a responsabilității istoricilor, bazată pe drepturile omului (pe scurt)
Anexe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu