Faceți căutări pe acest blog

CoE: e-publicații: Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior

Reinforcing historical awareness and culture through higher education: Threats and challenges: General report: Third Annual Forum for History Education (Bologna, 15-17 May 2024) / Tony Gallagher; Council of Europe - Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2025. - 54 p. ; Idem [Resursă electronică]. –  URL: https://rm.coe.int/prems-015725-gbr-2509-rapport-forum-bologne-web-a4/1680b5152f


Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior: amenințări și provocări. Raport general: Al Treilea Forum anual pentru Educația Istorică, Universitatea din Bologna, 15-17 mai 2024

În cadrul programului interguvernamental privind predarea istoriei, Departamentul de Educație al Consiliului Europei a lansat o serie de forumuri dedicate unor teme esențiale referitoare la rolul istoriei în primele decenii ale secolului XXI.

Al treilea forum din această serie, cu titlul Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior: amenințări și provocări, a avut loc la Universitatea din Bologna, în luna mai 2024. Evenimentul a fost organizat în colaborare cu Universitatea din Bologna și în parteneriat cu actori importanți din domeniul învățământului superior: Asociația Internațională a Universităților (IAU), Eurodoc, Uniunea Europeană a Studenților (ESU) și Observatorul Magna Charta.

„Consolidarea conștiinței istorice și a culturii prin învățământul superior: amenințări și provocări” este publicația, care aduce în prim-plan rolul esențial al educației istorice în societățile democratice.

Lucrarea reflectă dezbaterile purtate în cadrul celui de-al treilea Forum pentru Educația Istorică, desfășurat la Universitatea din Bologna în mai 2024, și abordează teme actuale precum libertatea academică, responsabilitatea istoricilor și necesitatea unei memorii colective comune.

Raportul rezultat din forum abordează următoarele teme:
  • integrarea culturii populare în formularea narațiunii istorice;
  • rolul autorităților publice ca garanți ai cadrului de funcționare și finanțare a învățământului superior;
  • importanța libertății academice în definirea unei narațiuni istorice prin predare;
  • necesitatea existenței unei baze istorice comune pentru o coexistență armonioasă în societate.

Aflat la intersecția dintre reflecțiile asupra istoriei în cadrul învățământului superior și dezbaterile privind starea acestui sector – în special în ceea ce privește libertatea academică și autonomia instituțională – Forumul de la Bologna a oferit un cadru pentru discuții extrem de bogate și uneori contradictorii, care sunt reflectate în acest raport.

Structura raportului include:

Introducere
Rezumat executiv
Raportul raportorului general
Sesiunea de deschidere – Istorie incluzivă
Sesiunea plenară 1 – Rolul educației și cercetării istorice în/din societățile democratice
  • Observatorul Magna Charta
Sesiunea plenară 2 – Identități, roluri și responsabilități ale istoricilor în învățământul superior
  • Educația istorică contemporană: amenințări și oportunități
  • Libertatea academică în Albania: comunismul și moștenirea sa
Sesiunea plenară 3 – Rolul învățământului superior în valorizarea culturii istorice în societate
  • Disputele asupra istoriei în Statele Unite ale Americii
  • Educația istorică pentru viitor
  • Promovarea valorilor democratice prin istorie: perspectiva studenților asupra rolului învățământului superior
Sesiunea finală – Sustenabilitate și perspective de viitor pentru educația istorică în învățământul superior
  • O nouă teorie a responsabilității istoricilor, bazată pe drepturile omului (pe scurt)
Discuții de grup
Anexe

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti