Convenția Consiliului Europei privind Peisajul: Activități educative privind peisajul pentru învățămâmtul primar: Ghid didactic pentru profesori și elevi / Maguelonne Déjeant-Pons; Susan Moller; Eva Nagy. - Strasbourg: Consiliul Europei, 2021. - 72 p. - (Seria europeană de amenajare a teritoriului și peisaj, 2021, nr. 121). -  [Accesat la 23.01.2023].
Disponibil: https://rm.coe.int/council-of-europe-landscape-convention-educational-booklet-romanian/1680a0b95a
Convenția Consiliului Europei privind peisajul (ETS No. 176) se aplică întregului teritoriu al statelor semnatare și acoperă zone naturale, rurale, urbane și periurbane. Aceasta include spațiul terestru, apele interioare și maritime, și se referă la peisaje considerate pitorești, dar și la peisaje comune sau peisaje degradate. Fiecare parte se obligă să „recunoască peisajele în legislație ca o componentă esențială a mediului înconjurător al oamenilor, o expresie a diversității moștenirii lor culturale și naturale comune și o bază a identității lor”. Convenția consideră că peisajul joacă un rol de interes public major, în plan cultural, ecologic, natural și social, și constituie o resursă favorabilă activității economice, inclusiv o protecție adecvată, management și planificare corespunzătoare care pot contribui la formarea culturilor locale și a creării de locuri de muncă. Aceasta subliniază că peisajul este mai ales un element important pentru calitatea vieții pentru populații și un element esențial pentru bunăstarea individuală și socială. Prin urmare, protecția, gestionarea și amenajarea peisajului implică „drepturi și responsabilități pentru fiecare.”
Convenția prevede ca părțile semnatare să încerce să crească sensibilizarea societății civile, a organismelor private și a autorităților publice în legătură cu valoarea peisajelor, rolul lor și schimbările pe care le suferă. Ele își iau astfel angajamentul să promoveze:
► formarea specialiștilor în domeniul cunoașterii peisajului și a intervențiilor asupra peisajului;
► programe de formare multidisciplinară asupra politicilor privind peisajul, protecție, gestionare și planificare pentru profesioniștii din sectoarele publice și private și pentru asociațiilor implicate; și
► cursuri în școli și universități care, în zonele relevante, să se ocupe de valorile legate de peisaj și de problemele rezultate din protecția, gestionarea și planificarea acestuia.
Recomandarea CM/Rec(2015)7 Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei către statele membre privind materialul didactic pentru educația în domeniul peisajului în școlile primare a fost dezvoltată pe baza lucrărilor elaborate de Grupul de Lucru al Consiliului Europei privind Peisajul și Educația, prezentate la Conferința Consiliului Europei privind Convenția Europeană a Peisajului (Strasbourg, 18-20 martie 2015), iar apoi la întâlnirea Comitetului Director pentru Cultură, Patrimoniu și Peisaj al Consiliului Europei (Strasbourg, 1-3 iunie 2015).
Ghidul pentru profesori și elevi intitulat „Activități educaționale peisagistice pentru învățământul primar” prezintă un rezumat al activității desfășurate.
Activitățile cuprind câteva subiecte și pot fi desfășurate într-o manieră interdisciplinară. Ele se pot referi la orice tip de peisaj (natural, semi-natural, rural, urban ori periurban), fie de aproape, fie de departe. Peisajele pot fi „obișnuite”, recunoscute ca remarcabile sau degradate. Activitățile se pot desfășura în interiorul sau în afara perimetrului școlar. Elevii sunt motivați în mod deosebit atunci când desfășoară activități în aer liber. Ei pot, de asemenea, să cerceteze bibliotecile media și să facă cercetări., studii. Activitățile sunt concepute pentru a fi desfășurate individual sau în grup. Participarea membrilor familiilor elevilor sau a altor persoane contribuie adesea la îmbogățirea discuțiilor și la întărirea legăturilor între generații. Activitățile se vor desfășoară în cinci secvențe pedagogice. Ele cuprind: percepția peisajului; identificarea peisajului; analiza peisajului; înțelegerea peisajului; și prezentarea concluziilor privind peisajul. Unele activități sunt inspirate din jocuri tradiționale. Profesorii le pot adapta contextului în care se desfășoară.
Scopul publicației este să stârnească interesul și curiozitatea elevilor în privința peisajului, determinându-i:
► să se gândească la ce înțeleg prin cuvântul „peisaj”: dacă este locul unde trăiesc, sau alt loc?► să ia în considerare peisajul împreună cu dimensiunile lui, de mediu, socială, culturală și economică, atât în spațiu cât și în timp;
► să înțeleagă că trăsăturile peisajului rezultă din acțiunea și interacțiunea factorilor naturali și/sau umani;
► să considere peisajul drept un sistem deschis, care evoluează continuu;
► să înțeleagă provocările protejării, gestionării și planificării peisajului;
► să ia în considerare valorile speciale conferite peisajului de părțile interesate și de populația implicată;
► să-și imagineze care ar putea fi rolul lor, ca indivizi și membri ai societății, în raport cu peisajul dintr-o perspectivă a evoluției durabile și armonioase.
Din cuprins:
- Activități de percepție a peisajului
- Activități de identificare a peisajului
- Activități de analiză a peisajului
- Activități de reflectare a peisajului
- Activități de raportare a peisajului
Versiunea engleză:
Landscape education activities for primary schools: pedagogical booklet / Editorial director: Maguelonne Déjeant-Pons with the co-operation of Susan Moller and Eva Nagy. - Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2021. - 71 p. - Council of Europe Landscape Convention  [Accesat la 8.07.2021]
Disponibil la: https://rm.coe.int/council-of-europe-landscape-convention-educational-booklet-english/1680a02646
Pagina web CoE Convenția europeană a peisajului
.png)
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu