Faceți căutări pe acest blog

CoE: e- publicații recente - Cel de-al 24-lea raport general de activitate (2023) al GRECO

24th General Activity Report (2023) of the Group of States against Corruption (GRECO). Anti-corruption trends, challenges and good practices in Europe & the United States of America Group of States against Corruption (GRECO) . - Council of Europe, 2024. - 66 p. - [Accesat la 30.05.2024].

Disponibil la: https://rm.coe.int/general-activity-report-2023-greco-060424-gbr-web/1680afd7f2

Cel de-al 24-lea Raport general de activitate (2023) al Grupului de State împotriva corupției (GRECO). Tendințe, provocări și bune practici anticorupție în Europa și Statele Unite ale Americii

În raportul său anual pentru 2023, GRECO își exprimă îngrijorarea cu privire la implementarea lentă a recomandărilor sale privind prevenirea corupției în rândul parlamentarilor, comparativ cu alte grupuri profesionale. De asemenea, subliniază că mai multe sisteme judiciare trebuie să fie reformate pentru a garanta independența judecătorilor și procurorilor și pentru a întări regulile de integritate care li se aplică.

În ceea ce privește a 5-a rundă de evaluare, care se concentrează pe prevenirea corupției și promovarea integrității în rândul funcțiilor executive de vârf ale guvernelor centrale și ale agențiilor de aplicare a legii, concluziile GRECO arată că transparența, supravegherea și responsabilitatea rămân în joc.

Președintele GRECO, Marin Mrčela, a spus: „Nu există transparență fără responsabilitate, deoarece impunitatea doar agravează riscul de corupție și subminează încrederea publicului. Sunt necesare mai multe reglementări și rigurozitate pentru a aborda riscurile de corupție legate de funcțiile executive de vârf, în special în ceea ce privește contactul cu terțe părți și lobbyiștii, și pentru a asigura eficacitatea politicilor de integritate. Persoanele cu funcții executive de vârf ar trebui să dea exemplu.”

GRECO consideră că statele ar trebui să se asigure că cadrele lor instituționale și legislative de integritate se aplică în întregime și direct nu numai funcționarilor publici de rang înalt, ci și miniștrilor, consilierilor lor politici și altor angajați numiți politic și anumitor șefi de stat. Sunt necesare îmbunătățiri semnificative în domenii precum adoptarea și implementarea codurilor de conduită, gestionarea conflictelor de interese și lobby-ului, monitorizarea declarațiilor de avere și asigurarea transparenței acestora, limitarea imunităților, accesul la informații și practicile „ușilor rotative”.

În ceea ce privește agențiile de aplicare a legii, GRECO subliniază că statele ar trebui să facă mai mult pentru a se asigura că comportamentul corupt și deficiențele de integritate sunt abordate în mod adecvat la toate nivelurile ierarhiei și pentru a preveni interferențele neadecvate ale guvernelor în activitățile poliției. Este nevoie de adoptarea unor politici cuprinzătoare de anticorupție și integritate pentru poliție, precum și de îmbunătățirea gestionării conflictelor de interese și a angajamentelor secundare, protecția denunțătorilor și procesele de recrutare, promovare și concediere.

GRECO constată progrese semnificative în mai multe domenii, cum ar fi introducerea codurilor de conduită pentru persoanele cu funcții executive de vârf, o cartografiere crescută a riscurilor cu care se confruntă aceste persoane în timpul mandatelor lor și eforturi clare pentru a preveni corupția în funcțiile cu risc ridicat din cadrul aplicării legii.

Până la sfârșitul anului 2023, GRECO publicase rapoarte privind 21 de state evaluând conformitatea acestora cu recomandările din a 5-a rundă de evaluare. Conform rapoartelor de urmărire GRECO publicate până la 31 decembrie 2023, statele au implementat complet sau parțial 58% din recomandările GRECO cu privire la funcțiile executive de vârf ale guvernelor centrale (comparativ cu 45% la sfârșitul anului 2022). În ceea ce privește agențiile de aplicare a legii, proporția recomandărilor complet sau parțial implementate a crescut ușor, de la 63% în 2022 la 67% în 2023.

La sfârșitul anului 2023, 54% din recomandările GRECO privind parlamentarii, judecătorii și procurorii fuseseră implementate complet, 31% fuseseră implementate parțial și 15% rămâneau neimplementate. Cea mai mare proporție de recomandări neimplementate viza parlamentarii (20%), comparativ cu judecătorii (13,5%) și procurorii (10%).

GRECO este preocupat de faptul că, în unele țări, progresul este încă limitat în ceea ce privește aplicarea codurilor de conduită pentru parlamentari, transparența sistemelor de declarare a averilor și reglementarea lobby-ului, iar progresul insuficient a fost făcut pentru a asigura independența consiliilor judiciare de puterile legislativă și executivă. Totuși, se observă în mod pozitiv mai multe domenii, în special o transparență îmbunătățită a proceselor legislative cu participare publică semnificativă.

GRECO își sărbătorește a 25-a aniversare în 2024. GRECO a fost înființat la 1 mai 1999 ca un Acord Parțial Lărgit al Consiliului Europei de către 17 state (Belgia, Bulgaria, Cipru, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Islanda, Irlanda, Lituania, Luxemburg, România, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia). Astăzi, are 48 de membri: cele 46 de state membre ale Consiliului Europei, SUA și Kazahstan. UE s-a alăturat în 2019 ca observator.

GRECO pregătește în prezent a 6-a rundă de evaluare, care se va concentra pe prevenirea corupției și promovarea integrității în autoritățile locale și regionale și va fi lansată în 2025.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti