Conferința Internațională Jean Monnet "Mecanisme și modele de adoptare a deciziilor la nivel local/ regional/central" /coordonator Roșca Ludmila; Universitatea de Stat din Moldova, Institutul de Administraţie Publică. - Chişinău, 2024. - 448 p. - ISBN 978-5-85748-039-7; Idem [Resursa electromica]- URL:
În perioada 19-20 aprilie 2024, la Chișinău s-a desfășurat în format mixt Conferința Internațională Jean Monnet, având ca obiective principale: crearea unei platforme de dezbateri privind reforma administrației publice la nivel central, regional și local; facilitarea schimbului de bune practici între funcționari și specialiști din Republica Moldova, Ucraina, România și alte state europene; și evaluarea riscurilor de securitate ale statelor candidate la integrarea în Uniunea Europeană.
Conferința a fost structurată în trei paneluri tematice:
1. Reforma sistemului de administrație centrală, regională și locală în contextul integrării europene.
2. Amenințări și riscuri la securitatea statelor candidate la integrare în UE. Experiența Ucrainei și Republicii Moldova.
3. Potențialul și instrumentele colaborării Republicii Moldova și Ucrainei cu statele membre ale UE în domeniul administrației publice locale.
Detalii / Varianta electronică - https://cpescmdlib.blogspot.com/2025/04/achizitii-noi-conferinta-internationala.html
342.7 P-78 III- 146737
Poalelungi, Mihail. Protecția europeană a drepturilor omului : curs lecții (suport didactic) [Text tipărit] / Poalelungi Mihail, Cristea Gabriela, Rotari Oleg.- Chișinău : [s. n.] , 2024. - 360 p.- ISBN: 978-9975-84-216-7
Din cuprins:
Tema 1. Evoluţia conceptuală a instituţiei drepturilor omului. Scurt istoric. Noţiuni introductive
Tema 2. Organisme internaţionale in domeniul drepturilor omului
Tema 3. Curtea Penală Internaţională
Tema 6. Organisme europene in domeniul drepturilor omului- Uniunea Europeană
- Consiliul Europei
Tema 7. Acte ale Consiliului Europei în domeniul protecției drepturilor omului
Tema 8. Convenţia Europeană a Drepturilor Omului noțiuni, principii de interpretare, aplicabilitate, admisibilitate .
Tema 9. Drepturile protejate de CEDO
- Dreptul la viaţă consacrat de articolul 2
- Interzicerea torturii-- drept protejat atât pe timp de pace cât și de război.
- Interzicerea sclaviei și a muncii forțate
- Implicațiile dreptului la libertatea și siguranța persoanei
- Dreptul la un proces echitabil. Aplicabilitate
- Nicio pedeapsă fără lege
- Dreptul la respectarea vieții private și de familie
- Libertatea de gândire, de conștiință și de religie
- Libertatea de exprimare. Libertatea de opinie
- Libertatea de a comunica informaţii şi idei.
- Libertatea de întrunire şi asociere.
- Dreptul la căsătorie
- Dreptul la un remediu efectiv
- Interzicerea discriminării
- Limitarea folosirilor restrângerilor drepturilor...
- Protecția proprietății
- Dreptul la instruire
- Dreptul la alegeri libere
- Libertatea de circulaţie
- Interzicerea expulzării propriilor cetățeni
- Interzicerea expulzărilor colective de străini
- Dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de două ori
343.4 I-68 II- 731597
Lup, Beniamin. Instruire în domeniul prevenției traficului de persoane: Suportul de curs [Text tipărit] / Beniamin Lup, Vitalie Ionașcu, Constantin Rusnac, Marcel Boșcaneanu; Asociația Worldteach.- Chișinău : [s. n.] , 2024.- 192 p. - ISBN: 978-5-85748-043-4
Din cuprins:
1. Noţiuni introductive privind traficul de persoane
2. Tipuri de exploatare şi caracteristicile acestora
3. Recunoaşterea unei situații specifice de exploatare
4. Caracteristici specifice victimelor exploatarii
5. Asistența victimei traficului de persoane. Măsuri specifice de identificare, referire şi monitorizare
6. Importanta Informării şi Prevenţiei în Școli
7. Utilizarea Manualelor specifice
8. Elaborarea unui Plan de Preventie/Intervenţie
32 S-11 II- 731591
SACA, Victor. Teoria și practica interesului național: Suport de curs [Text tipărit] / Victor Saca ; Universitatea de Stat din Moldova. Fac. Relații Internaț. Șt., Politice și Administrative. - Chişinău, 2024. -296 p. - ISBN: 978-9975-62-753-5
Suportul de curs reprezintă un studiu teoretic, metodologic şi practic complex, în ajutorul studenților, la specialitatea Politologie. Scopul: familiarizarea tineretului studios cu cunoștințe despre domeniul vast al interesului național, formarea aptitudinilor de aplicare ulterioară a ceea ce au însușit în practica sociopolitică, de integrare eficientă în relațiile sociopolitice la diferite niveluri de activitate socială.
Teoria și practica interesului național va ghida, proiecta şi consolida orientări şi comportamente aplicabile în domeniul profesional atât pentru cei care vor activa în instituții și organizații politice, cât şi celor din sectorul public, organizații nonguvernamentale.
Studiul respectiv însumă extrase din culegeri, manuale, monografii, articole ştiinţifice, acte normative şi documente relevante pentru problematica interesului naţional, fapt ce denotă caracterul exclusiv didactic al suportului de curs, care nu-şi propune diseminarea de informații originale, anterior republicate.
Din Cuprins:
- Mecanismele de formare, realizare și promovare a interesului național în contextul politicii interne și externe
- Interesul național în societatea în tranziție spre democrația între conflict și consens. Conflictul transnistrean și perspectivele promovării interesului național al RM
- Interesul național al Republicii Moldova în contextul Integrării Europen
- Interesul național al Republicii Moldova și procesele integraționiste între vectorul european și vectorul estic.
- Impactul Parteneriatului Estic (PaE) asupra relației interes național- proces integraționist european. Cazul Republicii Moldova.
- Importanța Acordului RM- UE și a proceselor de obținere a statutului de stat candidat de aderare la UE pentru interesul național al Republicii Moldova.
343.3 P-68 II- 731599
PÎRŢAC, Grigore. Terorismul internațional : Suport de curs [Text tipărit] / Grigore Pîrțac, Ion Varta, Marcel Bencheci; Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova; Universitatea de Studii Europene din Moldova, Facultatea Științe politice și relații internaționale, Catedra Politică mondială și relații internaționale. - Chişinău: [S.n], 2024. -165 p. - ISBN: 978-9975-3674-5-5
Din Cuprins:
004 / U-74 II-731715
Gaidarji, Vitali. Информационная безопасность. Вызовы информационной эпохи в АТО Гагаузия : (на базе исследований) / Vitali Gaidarji, Svetlana Mironova, Svetlana Ghenov, Gheorghi Caraseni.- Комрат : A&V Poligraf, 2024. - 184 p. - ISBN: 978-5-86654-101-0
Manualul metodologic reprezintă un studiu complex, destinat analizei si combaterii dezinformării șì propagandei în spaţiul informaţional modern, cu un accent special pe regiunea Găgăuzia. Manualul a fost elaborat de o echipă de experți, cu sprijinul AO "MEDIA BIRLII - UNIUNIA MEDIA".
Introducerea justifică actualitatea temei securității informaţionale şi obiectivele cercetării, care includ analiza cauzelor răspândirii dezinformării și elaborarea metodelor de combatere a acesteia.Se descrie metodologia cercetării, care include metode cantitative şi calitative de analiză a datelor.
Anexele conţin chestionarul sondajului, un exemplu de plan de advocacy, pliante si materiale informative.
- Baza teoretico - metodologică a fenomenului terorismului interațional
- Noțiunea și evoluția fenomenului terorismul interanțional
- Clasificarea actelor de teroare
- Forme și metode teroriste
- Analiza politico -juridică a infracțiunilor cu caracter terorist
- Colaborarea interanțională în combaterea terorismului
- Oranizațiile teroriste
- Sursele de finanțare a terorismului
- Politica Republicii Moldova în domeniul prevenirii și combaterii terorismului
373.5 H- 22 III- 146729
Handrabura, Loretta. Educație pentru Media : Clasele a 10-a/ a 11-a [Text tipărit] / Loretta Handrabura, Natalia Grîu. ─ [Ed. a 2-a, compl.]. - Chişinău, 2024. - 175 p.- ISBN: 978-5-88554-356-9; Idem [Resursă electronică] – URL: https://educatia.mediacritica.md/ro/2024/08/19/manual-educatie-pentru-media-clasele-a-x-a-a-xi-a-versiune-actualizata/
In 2024, Centrul pentru Jurnalism Independent a actualizat conţinutul manualului Educaţie pentru media la treapta de liceu din dorinţa de a fi in pas cu noile tehnologii care s-au dezvoltat din 2019 încoace.
Evoluţia rapidă a mediilor digitale, apariția noilor platforme și instrumente media, schimbările produse in spaţiul informaţional sau noile practici jurnalistice apărute în ultima perioadă au determinat revizuirea conţinutul manualului la treapta de liceu, pentru a-1 face mai actual şi în pas cu noile tendinţe.
Prin urmare, actualizarea manualului oferă noi instrumente pentru a identifica si combate dezinformarea, ajută să se inteleagă mai bine modul in care influentează informația, ne ţine la curent cu cele mai recente tendinţe și riscuri asociate retelelor sociale.
Familiarizarea cu noile tehnologii cum ar fi inteligenţa artificială, realitatea augmentata și virtuală, ne ajută să înţelegem mai bine impactul lor asupra consumului de informatie.
Autorii speră ca noul manual de Educaţie pentru media la treapta de liceu să ofere competenţele și cunoștinţele necesare pentru a fi informați și responsabili în raport cu peisajul media complex și în continuă schimbare.
![]() |
Introducerea justifică actualitatea temei securității informaţionale şi obiectivele cercetării, care includ analiza cauzelor răspândirii dezinformării și elaborarea metodelor de combatere a acesteia.Se descrie metodologia cercetării, care include metode cantitative şi calitative de analiză a datelor.
Capitolul 1 introduce conceptul de alfabetizare media, sublinind importanţa acesteia în lumea modernă. Se descriu componentele cheie ale alfabetizării media si metodele de predare şi dezvoltare a acesteia, orientate spre creșterea percepţiei critice a informațiilor de către populație.
Capitolul 2 explică diferenţa dintre dezinformare și propagandă, obiectivele şi metodele acestora.Se subliniază rolul gândirii critice în recunoaşterea și combaterea dezinformării, cu scopul de a întări rezistența societăţii la manipulări.
Capitolul 3 examinează experienţa internațională şi normele juridice de combatere a dezinformării și propagandei, cu scopul de a adapta practicile eficiente pentru aplicarea în Găgăuzia. Se analizează legislația Uniunii Europene și legile naționale în acest domeniu.
Capitolul 4 cercetează factorii psihologici și sociali ai percepției dezinformării în rândul locuitorilor din Găgăuzia. Se analizează datele sondajelor privind încrederea in mass-media si se formulează concluzii şi recomandări, orientate spre creşterea alfabetizării media și a gândirii critice.
Capitolul 5 introduce conceptul de securitate informațională și metodele de asigurare a acesteia.Se examinează aspectele juridice si organizationale ale securității informaţionale, cu scopul de a crea o protecție fiabilă a spațiului informațional regional.
Capitolul 6 descrie strategii și exemple practice de combatere a dezinformări şi propagandei. Sunt prezentate studii de caz de succes, cum ar fi proiectul Stop Fake, şi exemple de texte pentru podcasturi, cu scopul de a oferi instrumente eficiente pentru lucrul cu dezinformarea.
Capitolul 7 include sarcini și exerciții pentru dezvoltarea gândirii critice și a alfabetizării media.Se propun teme pentru discuţii şi variante de teste pentru verificarea întări procesul educațional în domeniul securitătii cunoștinţelor, cu scopul de a informaţionale.
Anexele conţin chestionarul sondajului, un exemplu de plan de advocacy, pliante si materiale informative.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu