Assessing Article 19 Budapest Convention on
the search and seizure of stored computer data:
Assessment Report: Adopted by the 31st Plenary of the T-CY on 12 December 2024 / Cybercrime Convention Committee (T-CY). - Strasbourg, 2024. - 292 p.
Disponibil: https://rm.coe.int/t-cy-2023-4-assessment-rep-v92-12-dec-2024-/1680b2e13c
Comitetul Convenției privind Criminalitatea Informatică al Consiliului Europei a publicat un raport care evaluează implementarea articolului 19 din Convenția de la Budapesta privind criminalitatea informatică de către 74 de țări părți la convenție. Acest raport detaliat se concentrează pe căutarea și confiscarea datelor informatice stocate, un instrument vital în lupta globală împotriva criminalității informatice și în colectarea probelor electronice legate de orice tip de infracțiune.
Articolul 19 - Abuzul de dispozitive
- Fiecare parte semnatară va adopta măsurile necesare pentru a face infracțiune abuzul de dispozitive, în scopul utilizării acestora pentru a comite o infracțiune prevăzută de această Convenție.
- Abuzul de dispozitive include:
a) fabricarea, vânzarea, importul, distribuirea sau punerea la dispoziție a unui dispozitiv sau a unui program de calculator destinat sau având ca efect crearea sau transmiterea de date informatice false, care pot fi utilizate pentru a comite o infracțiune;
b) utilizarea unui dispozitiv sau a unui program de calculator pentru a comite o infracțiune, inclusiv introducerea de date false în sistemele informatice.
De ce este importantă căutarea și confiscarea datelor informatice stocate
Capacitatea de a căuta sisteme informatice și de a confisca date informatice electronice este esențială pentru autoritățile judiciare în investigarea infracțiunilor informatice care implică probe electronice. Aceasta permite colectarea probelor digitale cruciale pentru urmărirea penală a infractorilor și prevenirea altor infracțiuni. Totuși, aceste puteri trebuie aplicate cu grijă pentru a echilibra aplicarea eficientă a legii cu protecția drepturilor individuale. Autoritățile trebuie să gestioneze scenarii complexe, precum căutarea în sisteme conectate, realizarea de copii ale datelor în locul confiscării întregului sistem sau eliminarea conținutului dăunător accesat, cum ar fi materialele care implică abuz sexual asupra copiilor.
Perspective cheie din raport
Raportul evaluează modul în care cele 74 de țări părți la Convenția de la Budapesta implementează articolul 19, care stabilește procedurile pentru căutarea și confiscarea datelor informatice stocate. Acesta analizează dacă țările utilizează puteri generale, specifice sau o combinație a acestora pentru a aplica această prevedere esențială. Raportul oferă nu doar o privire de ansamblu asupra practicilor actuale, ci include și recomandări pentru consolidarea eficacității acestor prevederi, asigurarea certitudinii juridice și îmbunătățirea măsurilor de protecție, așa cum sunt prevăzute în articolul 15 al convenției.
Privind spre viitor: consolidarea cadrului juridic
Acest raport este rezultatul unei examinări de doi ani, începută în 2022, subliniind importanța evaluării conformității cu Convenția de la Budapesta pentru a asigura eficiența sa continuă. Odată cu adoptarea raportului, comitetul va revizui implementarea recomandărilor în 2026, pentru a se asigura că părțile la convenție rămân aliniate cu standardele globale în lupta împotriva criminalității informatice.
Concluzie
Publicarea acestui raport reprezintă un pas important în îmbunătățirea cadrului juridic care reglementează investigațiile privind criminalitatea informatică și colectarea probelor electronice la nivel mondial. Prin furnizarea de orientări și recomandări clare, raportul contribuie la consolidarea angajamentului global de a combate eficient criminalitatea informatică, respectând în același timp drepturile omului și asigurând măsuri de protecție juridică.
* * *
MOLDOVA
Raportul analizează implementarea articolului 19 din Convenția de la Budapesta privind criminalitatea informatică, cu accent pe căutarea și confiscarea datelor informatice stocate. Republica Moldova este menționată în mai multe secțiuni, fiind identificată ca un exemplu pozitiv în anumite domenii, dar și cu provocări specifice. În Anexa 10.1 („Examples of domestic legal provisions”) la acest Raport, Republica Moldova este inclusă la pagina 268, cu detalii despre legislația sa referitoare la căutarea și confiscarea datelor informatice stocate, în contextul implementării Articolului 19 din Convenția de la Budapesta.
Elemente cheie:
Cadrul legislativ și proceduri de urgență
Republica Moldova dispune de prevederi legale care permit intervenția în cazuri urgente, inclusiv situațiile de flagrant delict sau cele ce nu pot fi amânate. Aceasta asigură o reacție rapidă în prevenirea distrugerii probelor digitale.
Extinderea căutării datelor în alte sisteme
Moldova a implementat măsuri pentru extinderea căutării la sisteme conexe aflate pe teritoriul său, conform articolului 19.2, contribuind la investigarea eficientă a cazurilor complexe.
Competențele autorităților și protecția datelor
Raportul subliniază necesitatea menținerii integrității datelor în timpul și după confiscare. În Moldova, deși există reglementări generale, se recomandă adoptarea unor măsuri mai specifice pentru a asigura proporționalitatea și protecția drepturilor fundamentale.
Capacitatea instituțională și formare profesională
Moldova beneficiază de suport prin proiecte ale Consiliului Europei, precum C-PROC, pentru dezvoltarea legislației și formarea autorităților în utilizarea tehnicilor digitale de investigație. Acest sprijin ajută la consolidarea capacității instituționale.
Provocări în implementare
Similar altor state, Moldova întâmpină dificultăți legate de reglementarea accesului la date stocate în locații necunoscute sau externe. Acest aspect rămâne o provocare, în contextul creșterii utilizării serviciilor de tip cloud și a naturii transfrontaliere a datelor digitale.
Recomandări:
- Actualizarea legislației pentru a detalia procedurile specifice pentru confiscarea datelor digitale și a include măsuri pentru situații de urgență și acces transfrontalier.
- Consolidarea instruirii autorităților competente pentru a aplica eficient măsurile prevăzute în articolul 19.
- Cooperarea internațională și schimbul de bune practici cu alte state membre pentru a depăși provocările transfrontaliere.
Raportul subliniază contribuția semnificativă a Moldovei în implementarea Convenției de la Budapesta, dar și necesitatea de a aborda provocările emergente din domeniul criminalității informatice.
Convenția de la Budapesta privind criminalitatea informatică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu