Faceți căutări pe acest blog

CoE: Achiziții noi 2025

din Donația oferită
de către Reprezentanța Permanentă a Republicii Moldova pe lângă Consiliul Europe 
și de către Oficiului Consiliul Europei la Chişinău

(Publicaţiile pot fi consultate în Sala de lectură a Centrului Pro-european şi/sau online)


A.0/2025 TO
321.7 / T-80
IV-69499
Berset, Alain. Towards a New Democratic Pact for Europe: Annual report of the Secretary General of the Council of Europe 2025 / Alain Berset; Council of Europe. - Strasbourg: Council of Europe Publications, 2025. - 110 p. 

Raportul Secretarului General al Consiliului Europei "Spre un Nou Pact Democratic pentru Europa"reflectă o analiză profundă și urgentă asupra provocărilor cu care se confruntă Europa în prezent, într-un context de teamă și frustrare tot mai accentuate în rândul cetățenilor europeni. Oamenii sunt nemulțumiți de erodarea treptată a democrației, a statului de drept și a drepturilor omului, alimentate de o succesiune de crize care subminează ordinea bazată pe reguli, clădită după cel de-al Doilea Război Mondial.

Europa traversează o „furtună perfectă” – un cumul de factori care pun în pericol pacea și stabilitatea continentului: războiul din Ucraina, schimbările geopolitice, reculul democratic, impunitatea tot mai larg răspândită, criza climatică, dezinformarea, avansul accelerat al tehnologiei și tendințele naționaliste și protecționiste. Toate acestea amenință realizările Consiliului Europei din ultimele 7 decenii.

*     *     *

D.4/2020 SO
342.8 / S-70
IV-69491

Soluționarea litigiilor electorale. Set de instrumente pentru consolidarea jurisprudenței electorale. Elaborat în conformitate cu Metodologia URSO a Consiliului Europei pentru cooperarea electorală / Departamentul pentru Alegeri și Societate Civilă. – Consiliul Europei, 2020. – 154 p. – Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/electoral-dispute-resolution-in-romanian/1680a47dee.

Publicația „Soluționarea litigiilor electorale: Set de instrumente pentru consolidarea jurisprudenței electorale” a Consiliului Europei oferă un ghid practic destinat autorităților electorale, instanțelor judecătorești și organizațiilor societății civile implicate în procesul electoral. Elaborată în conformitate cu metodologia URSO a Consiliului Europei pentru cooperarea electorală, lucrarea urmărește să sprijine implementarea eficientă a standardelor internaționale în domeniul soluționării litigiilor electorale.

Printre temele abordate se numără:

  • Proceduri și mecanisme de soluționare a litigiilor electorale: Descrierea pașilor legali și instituționali implicați în rezolvarea disputelor legate de procesele electorale.
  • Rolul instanțelor și al autorităților competente: Clarificarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor entități în gestionarea litigiilor electorale.
  • Bune practici și studii de caz: Prezentarea unor exemple concrete din statele membre ale Consiliului Europei, evidențiind soluții eficiente și lecții învățate.

    Scopul principal al publicației este de a contribui la consolidarea statului de drept și a încrederii publicului în integritatea procesului electoral, prin asigurarea unui mecanism transparent și eficient de soluționare a litigiilor.

    *     *     *

    E.6/2024 MA   
    351.7 /M-26
    IV-69430
    Manual pentru instruirea cadrelor de poliție în materie de egalitate și nediscriminare: O resursă pentru formatori / editat de Joanna Perry; Coautori; David Martín Abánades; Michael Boyle; Mónica Diniz. [et al.]. - Strasbourg, 2024. - 236 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/manual-pentru-instruirea-cadrelor-de-politie-in-materie-de-egalitate-s/1680b1836c

    Autoritățile de aplicare a legii joacă un rol esențial în combaterea rasismului și a discriminării rasiale, precum și în promovarea drepturilor omului, a democrației și a statului de drept. Din acest motiv, utilizarea legitimă a forței și a constrângerii în societățile democratice poate inspira sentimente de securitate personală și comunitară numai dacă este eficientă, transparentă și proporțională. Orice utilizare discriminatorie a acestor prerogative poate distruge încrederea comunităților și poate submina, în mod fundamental, sentimentul de siguranță personală al acestora. Guvernele și legiuitorii au o responsabilitate imensă de a se asigura că există legi și politici eficiente în vigoare, care garantează echitatea în cadrul activității polițienești, protejează împotriva rasismului și discriminării și plasează obligațiile privind drepturile omului în centrul practicii de supraveghere a poliției. 

    Consiliul Europei sprijină de mult timp factorii de decizie politică, practicienii și societatea civilă în vederea creării de legi, politici și practici, care să protejeze principiile egalității de tratament și nediscriminării și care urmăresc eliminarea rasismului și a discriminării sub toate formele sale. O formare de calitate este esențială pentru cultivarea unor servicii de poliție informate, calificate și responsabile, care sunt echipate pentru a sprijini și proteja societățile în toată diversitatea și complexitatea lor, precum și pentru a contesta și a preveni rasismul, discriminarea rasială și toate celelalte forme de discriminare și intoleranță. Exercițiile și activitățile din prezentul manual sunt fundamentate pe normele și standardele cheie ale Consiliului Europei și au ca obiectiv aducerea acestora în practică, în moduri care să inspire atât formatorii, cât și participanții acestora.

    *     *     *

    E.6/2024 RA 
    342.7 / R-22
    III-148427

    Raport anual privind respectarea drepturilor și libertăților omului în Republica Moldova în anul 2023 / Proiectul Consiliului Europei „Sprijin pentru Oficiul Avocatului Poporului în Protecția Drepturilor Omului în Republica Moldova – Etapa I. - Chișinău, 2024. - 218 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://ombudsman.md/post-document/raport-anual-privind-respectarea-drepturilor-si-libertatilor-omului-in-republica-moldova-in-anul-2023/

    Oficiul Avocatului Poporului a publicat raportul anual pentru anul 2023, elaborat cu sprijinul Consiliului Europei în cadrul proiectului „Sprijin pentru Oficiul Avocatului Poporului în Protecția Drepturilor Omului în Republica Moldova – Etapa I”. Documentul analizează principalele probleme privind respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, inclusiv situația persoanelor aflate în instituții de detenție, accesul la justiție, protecția socială, drepturile copilului și egalitatea de gen.

    Raportul evidențiază provocările persistente în domeniul drepturilor omului, dar și recomandările Avocatului Poporului pentru consolidarea instituțiilor democratice și îmbunătățirea cadrului de protecție a drepturilor fundamentale. 


    *    *     *

    E.7/2024 CU   
    349.3 / L-93
    II-733251

    Lougarre, Claire. Cum pot interacționa instituțiile naționale pentru drepturile omului și organismele naționale de promovare a egalității cu Comitetul European al Drepturilor Sociale în cadrul sistemului de monitorizare al Cartei sociale europene/ Claire Lougarre; Council of Europe. - Strasbourg, 2024. - 36 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/brochure-ron/1680af4f7d

    Broșura explică rolul Cartei sociale europene — un tratat internațional menit să protejeze drepturile sociale și economice (precum dreptul la muncă, sănătate, educație și asistență socială), garantate fără discriminare și cu atenție specială la grupurile vulnerabile (vârstnici, copii, persoane cu dizabilități, migranți) Council of Europe. Sunt descrise cele două versiuni ale Cartei — cea din 1961 și versiunea revizuită din 1996, aceasta din urmă incluzând drepturi extinse (spre exemplu, protecția împotriva sărăciei și excluziunii sociale)

    Monitorizarea implementării Cartei este asigurată de Comitetul European al Drepturilor Sociale — compus din 15 experți independenți aleși pentru mandate de șase ani Council of Europe. Acesta utilizează trei proceduri-cheie: plângeri colective, raportarea pe prevederi acceptate și raportarea pe prevederi neacceptate, plus rapoarte ad-hoc (cum ar fi pe teme emergente, ca cea a crizei costului vieții) Council of Europe. Instituțiile naționale pentru drepturile omului (INDO) și organismele de promovare a egalității (ONPE) trebuie să verifice ce prevederi au fost ratificate de statul lor și în ce măsură acesta este obligat legal să respecte aceste prevederi — informații disponibile în tabelele oficiale de ratificări și prevederi acceptate.

    Broșura detaliază modul în care organizațiile pot depune plângeri colective la Comitet (ex. confederații sindicale, organizații internaționale și ONG participative) — cu respectarea unor condiții stricte (poziție legală, dovada reprezentativității, depunere în limbi relevante, etc.) Council of Europe. De asemenea, INDO și ONPE pot contribui ca părți terțe în acest proces, oferind observații sau sprijin organizațiilor reclamante. Procedurile includ termene clare, posibilitatea de audieri publice și aplicarea de măsuri imediate în cazuri de urgență.

    *     *     *

    E.8/2021 AC 
    351.7 /P-46
    IV-69488

    PERRY, Joanna. Acțiunile poliției privind infracțiunile motivate de ură împotriva persoanelor LGBTI: Formare pentru un răspuns profesionist al poliţiei: Manual adaptat pentru Republica Moldova / Joanna Perry, Paul Franey; adaptat de Dumitru Sliusarenco; Proiectul regional „Consolidarea accesului la justiție pentru victimele discriminării, infracțiunilor motivate de ură și discursurilor de instigare la ură în țările Parteneriatului Estic”. – Strasbourg: Council of Europe Publications, 2021. - 128 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/policing-hate-crime-against-lgbti-persons-training-for-a-professional-/1680a2dc5f

    Poliția este în prima linie a sistemului de justiție penală și primul punct de contact al multor victime ale infracțiunilor motivate de ură. Fără abilităţile esențiale de identificare și investigare a infracțiunilor motivate de ură comise împotriva persoanelor LGBTI, poliția nu poate să asigure înfăptuirea justiţiei și protecție pentru victime, să obțină încrederea comunităților sau să contribuie la aplicarea corectă și transparentă a legilor naționale privind infracțiunile motivate de ură.

    Consiliul Europei s-a concentrat mult timp pe sensibilizarea societății cu privire la violența îndreptată împotriva anumitor persoane pe considerente de rasă, religie, gen, homofobie și transfobie, care ia forma infracţiunilor. Rezoluțiile și recomandările cheie ale Consiliului Europei prin Comitetul de Miniștri și Adunarea Parlamentară identifică impactul negativ și vătămarea specifice discriminării și infracțiunilor împotriva persoanelor LGBTI, precum și importanța sprijinirii victimelor, cooperării cu societatea civilă și formării forțelor de ordine și a altor practicieni ai justiției penale. Jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului este clară cu privire la importanța „demascării” mobilului bazat pe ură și homofobie și avertizează, semnalând că în situaţia în care nu se realizează acest lucru consecințele sunt următoarele: „infracțiunile motivate de prejudecăți ar fi în mod inevitabil tratate pe picior de egalitate cu cauzele obișnuite care nu implică astfel de conotații, iar indiferența rezultată ar fi echivalentă cu încuviințarea oficială sau chiar cu complicitatea la infracțiunile motivate de ură.”

    Acest Manual este dedicat formatorilor din poliție, anchetatorilor, managerilor și polițiștilor care se ocupă de infracțiunile motivate de ură, precum și polițiștilor din prima linie care lucrează în țări membre ale Consiliului Europei. Scopul Manualului este de a oferi asistență, informații și instrumentele adecvate pentru a organiza sesiuni de formare pe tema infracțiunilor motivate de ură împotriva persoanelor LGBTI. Acest Manual se bazează pe standardele Consiliului Europei, mai ales pe Convenția Europeană a Drepturilor Omului și pe jurisprudența relevantă a Curții Europene a Drepturilor Omului, precum și pe alte standarde internaționale privind drepturile omului și alte materiale existente pentru formarea celor care aplică legea.

    *     *    *

    E.8/2024 AS 
    343.5 /A-84
    II-733254

    WALBY, Sylvia.
     Asigurarea colectării și cercetării datelor privind violența împotriva femeilor și violența domestică: Articolul 11 din Conveția de la Istambul. O coleție de lucrări cu privire la Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenșei domestice/ Sylvia Walby; Consiliul Europei: Proiectul „Sprijin în implementarea Convenției de la Istanbul în Republica Moldova” . - Strasbourg: Editura Consilului Europei, 2024. - 44 p.

    Consiliul Europei, prin proiectul „Sprijin în implementarea Convenției de la Istanbul în Republica Moldova”, a publicat lucrarea coordonată de Sylvia Walby privind aplicarea articolului 11 din Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice. Publicația analizează necesitatea colectării sistematice a datelor și a cercetării riguroase pentru a fundamenta politici eficiente în domeniul prevenirii și combaterii violenței de gen.

    Documentul face parte dintr-o colecție de lucrări dedicate Convenției de la Istanbul și oferă recomandări pentru autorități, instituții de cercetare și organizații ale societății civile interesate de dezvoltarea unor mecanisme naționale de monitorizare și evaluare.

    *    *    *

    E.8/2024 GH
    351.7 / B-13
    II-733252


    TOPLICA, Adelina Badivuku.
     Ghid pentru poliție în interacțiunea cu cazuri de violență împotriva femeilor și violență domestică / Adelina Badivuku Toplica, Violeta Andriuța. – Chișinău; Strasbourg: Editura Consilului Europei, 2024. - 36 p. 

    Consiliul Europei a editat, în 2024, ghidul elaborat de Adelina Badivuku Toplica și Violeta Andriuța, destinat polițiștilor care intervin în cazurile de violență împotriva femeilor și violență domestică. Lucrarea oferă orientări practice pentru recunoașterea, documentarea și investigarea eficientă a acestor cazuri, punând accent pe respectarea drepturilor victimelor și pe aplicarea standardelor internaționale în domeniu.

    Publicația reprezintă un instrument de sprijin pentru profesioniștii din domeniul aplicării legii, contribuind la consolidarea răspunsului instituțional și la prevenirea revictimizării. Ghidul a fost publicat la Chișinău și Strasbourg, în cadrul inițiativelor Consiliului Europei de sprijinire a implementării Convenției de la Istanbul în Republica Moldova.

    *     *     *

    E.8/2022 PR
    343.5 / P-91
    II-733253
    HESTER Marianne. Prevenirea violenței împotriva femeilor: Articolul 12 din Convenția de la Istambul. O colecție de lucrări cu privire la Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice / Marianne Hester, Sarah- Jane Lilley; Consiliul Europei. – Chișinău; Strasbourg, 2022. - 52 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/article-12-of-the-istanbul-convention-preventing-violence-against-wome/1680a99f2a

    Consiliul Europei a publicat, la Chișinău și Strasbourg, lucrarea realizată de Marianne Hester și Sarah-Jane Lilley, dedicată prevenirii violenței împotriva femeilor în conformitate cu articolul 12 din Convenția de la Istanbul. Publicația face parte dintr-o colecție de lucrări care analizează diferite articole ale Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice.

    Documentul evidențiază importanța măsurilor preventive, a campaniilor de sensibilizare și a educației în promovarea egalității de gen și eliminarea stereotipurilor, oferind recomandări practice pentru autorități și societatea civilă. Lucrarea a apărut în 2022 și reprezintă un instrument util pentru consolidarea eforturilor naționale de implementare a Convenției.

    *     *     *

    E.8/2024 RAP
    343.5 / G-89
    III-148432

    5th General Report on GREVIO’s activities
     (covering the period from January to December 2023) / Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence. - Strasbourg: Council of Europe, 2024. - 71 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/5th-general-report-on-grevio-s-activities/1680b1f78f

    5e Rapport General sur les activites du GREVIO (couvrant la période de janvier à décembre 2023) / Groupe d’experts sur la lutte contre la violence à l’égard des femmes et la violence domestique. – Strasbourg : Conseil de l’Europe, 2024. – 71 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/5e-rapport-general-des-activites-du-grevio/1680b1f790




    Grupul de Experți în combaterea violenței împotriva femeilor și violenței domestice (GREVIO) a publicat al 5-lea raport general de activitate pentru 2023, care prezintă principalele realizări ale activității sale și include o secțiune tematică despre „rolul și importanța evaluării riscurilor și gestionării riscurilor în prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor”.

    Acest raport subliniază importanța creșterii nivelului de formare pentru autorități, astfel încât acestea să abordeze mai bine diferitele forme de violență, inclusiv manifestările psihologice și digitale ale violenței. Monitorizarea GREVIO pe parcursul anului 2023 a determinat, de asemenea, că separarea de un partener violent poate crește riscurile pentru copii, subliniind astfel importanța integrării evaluărilor dinamice ale riscurilor în procedurile de custodie și acces. Aceste proceduri pot fi folosite pentru a perpetua abuzul după separare, inclusiv prin litigii abuzive. O înțelegere mai profundă a violenței post-separare este, așadar, esențială pentru a asigura siguranța victimelor.

    *     *     *

    E.8/2023 GR
    343.5 / G-89
    IV-69505

    Raportul de evaluare al GREVIO (de referință) privind măsurile legislative și de altă natură care pun în aplicare prevederile Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței față de femei și a violenței domestice (Convenția de la Istanbul) : Republica Moldova / Grupul de experți privind acțiunea împotriva violenței față de femei și a violenței domestice (GREVIO) .- Strasbourg : Consiliul Europei, 2023. - ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/raport-grevio-ro/1680ae46d5


    GREVIO’s (Baseline) Evaluation Report on legislative and other measures giving effect to the provisions of the Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (Istanbul Convention) : The Republic of Moldova / Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence (GREVIO). - Strasbourg: Council of Europe, 2023. - 90 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/grevio-s-baseline-evaluation-report-on-legislative-and-other-measures-/1680ad46a1


    Grupul de Experți al Consiliului Europei pentru Acțiune împotriva Violenței asupra Femeilor și Violenței în Familii (GREVIO) a publicat primul său raport de evaluare a implementării Convenției de la Istanbul a Consiliului Europei de către Republica Moldova, în care salută angajamentul semnificativ demonstrat de autoritățile naționale în combaterea violenței împotriva femeilor și în implementarea tratatului, în timp ce identifică o serie de aspecte care necesită acțiuni urgente.

    Experții au analizat atent situația pentru a vedea ce lucruri merg bine și unde sunt nevoie de îmbunătățiri. Astfel, raportul a arătat că Moldova a făcut pași buni în respectarea Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și violenței domestice. Legea din 2007 privind prevenirea și combaterea violenței în familie, împreună cu amendamentele recente la legislație, au îmbunătățit protecția femeilor victime ale violenței și persecuția agresorilor. Totodată, a fost oferit sprijin unui număr mare de femei și copii care au fugit din zona de război din Ucraina. GREVIO salută, de asemenea, înființarea, la Ungheni, a primului centru din țară pentru a ajuta victimele agresiunilor sexuale și ale violului.

    *     *     *

    F.1/2024 PR
    342.7 /  P-91 
    II-733250

    Press Freedom in Europe: 
    Time to Turn the Tide: Annual assessment of press freedom in Europe by the partner organizations of the Safety of Journalists Platform / Partner organizations to the Council of Europe Platform to Promote the Protection of Journalism and Safety of Journalists. – Strasbourg: Council of Europe, 2024. – 98 p. 

    Această publicație prezintă evaluarea anuală a amenințărilor la adresa libertății mass-media și siguranței jurnaliștilor în Europa în anul 2023, realizată de organizațiile partenere ale Platformei pentru Siguranța Jurnaliștilor.

    Raportul evaluează principalele probleme care afectează libertatea presei – inclusiv amenințările și intimidările, detenția, legislația restrictivă, procesele abuzive, capturarea mass-media și atacurile asupra mass-media de serviciu public – și formulează recomandări pentru abordarea acestora.

    În 2023, partenerii platformei au publicat 285 de alerte privind amenințări sau atacuri serioase asupra libertății mass-media în Europa, comparativ cu 289 de alerte în 2022. Deși numărul jurnaliștilor uciși și al violenței stradale împotriva acestora a scăzut în 2023, alertele publicate pe platformă arată o diversitate crescândă a amenințărilor, presiunilor și constrângerilor sub care jurnaliștii trebuie să își desfășoare activitatea.


    *     *     *

    G.3/2024 MI
    314.7 / M-67
    IV-69486
     
    Migrația și azilul: Fișă tematică
    / Departamentul pentru executarea hotărârilor Curții Eropene a drepturilor omului; Proiectul „Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova . - Strasbourg, 2024. - 28 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/coe-book-migration-and-asylum-thematic-factsheet-a4-rom-20240909/1680b199b9

    Departamentul pentru executarea hotărârilor Curții Europene a Drepturilor Omului, cu sprijinul proiectului Consiliului Europei „Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova”, a publicat o fișă tematică dedicată migrației și azilului. Documentul sintetizează jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului și principalele standarde internaționale în materie, punând accent pe protecția drepturilor fundamentale ale refugiaților, solicitanților de azil și migranților.

    Fișa tematică oferă un cadru util pentru înțelegerea obligațiilor statelor membre în domeniul migrației și azilului și constituie un instrument practic pentru autorități, avocați, societatea civilă și publicul larg.

    *     *     *

    G.3/2024 ST 
    343.5 / A-36
    IV-69489

    Ali, Rabiya. Studiu cu privire la cadrul juridic și procedural al Republicii Moldova privind protecția internațională a femeilor migrante, refugiate și solicitante de azil în lumina prevederilor Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice / Rabiya Ali , Tatiana Chebac; Council of Europe. - Strasbourg, 2024. - 38 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/studiu-cadrul-juridic-ro.../1680afc361

    Consiliul Europei a publicat studiul realizat de Rabiya Ali și Tatiana Chebac privind cadrul juridic și procedural din Republica Moldova referitor la protecția internațională a femeilor migrante, refugiate și solicitante de azil. Analiza este realizată în lumina prevederilor Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (Convenția de la Istanbul).

    Lucrarea examinează provocările actuale, lacunele existente și recomandările pentru consolidarea protecției drepturilor femeilor aflate în situații de vulnerabilitate, oferind un instrument util pentru autorități, practicieni și organizațiile societății civile.

    *     *     *

    G.3/2023 TU
    342.7 / T-97
    III-148429
     
    Tutela efectivă pentru copiii neînsoțiți și separați în contextul migrației
    . Recomandarea CM/Rec (2019) 11 a Comitetului de Miniștri și Memorandumul Explicativ/ Consiliul Europei. – Strasbourg: Editura Consilului Europei, 2023. – 58 p.

    Consiliul Europei a publicat în limba română Recomandarea CM/Rec(2019)11 a Comitetului de Miniștri privind tutela copiilor neînsoțiți și separați în contextul migrației, însoțită de Memorandumul Explicativ. Documentul subliniază importanța protecției speciale a acestor copii și stabilește standarde clare pentru desemnarea și rolul tutorilor în garantarea interesului superior al copilului.

    Publicația oferă autorităților naționale, profesioniștilor și organizațiilor societății civile un instrument practic pentru aplicarea cadrului european de protecție a drepturilor copiilor afectați de migrație.

    *     *     *

    G.3/2024 ST
    341.4 / P-17 
    IV-69487

    Palii, Oleg.
     Studiul privind capacitatea sistemului național de azil în Republica Moldova / Oleg Palii ; Consiliul European pentru Refugiați și Exilați ; Proiectul Consiliului Europei „Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova”. – Strasbourg, 2024. – 76 p.

    Detalii/ Varianta electronică- https://cpescmd2.blogspot.com/2025/05/bv-studiul-privind-capacitatea.html

    Publicația „Capacitatea sistemului național de azil în Republica Moldova”, elaborată de Oleg Palii și revizuită de Julia Zelvenska (Consiliul European pentru Refugiați și Exilați – ECRE), analizează structura și eficiența sistemului de azil din Republica Moldova în contextul standardelor internaționale și europene. Studiul face parte din proiectul Consiliului Europei „Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova”.

    Lucrarea urmărește să evalueze capacitatea instituțională și operațională a autorităților moldovenești în gestionarea cererilor de azil. Aceasta include analiza legislației naționale, compararea acesteia cu normele europene și identificarea lacunelor în implementare. Studiul se bazează pe cercetări documentare, interviuri cu experți și evaluări ale practicii instituționale.


    *     *     *

    G.4/2024 RA
    342.7 / R-22
    III-148428
     
    Smusz-Kulesza, Monika. Raport privind evaluarea necesităţilor în domeniul drepturilor sociale cu accent deosebit pe dreptul la muncă și angajare al persoanelor din grupurile vulnerabile din Republica Moldova/ elaborat de către Monika Smusz-Kulesza cu contribuţia consultantelor naționale: Doina Cazacu şi Aliona Chisari-Rurak; Proiectul „Consolidarea dreptului la muncă în Republica Moldova”. - Strasbourg, 2024. - 66 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/raport-evaluarea-necesitatilor-ron/1680af2b14

    După aderarea la Consiliul Europei în 1995, Republica Moldova a ratificat principalele instrumente internaționale privind drepturile omului și drepturile sociale, inclusiv Convenția Europeană a Drepturilor Omului (1997), Carta Socială Europeană revizuită (2001, cu 63 din 98 de paragrafe acceptate) și Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități (2010). Constituția prevede prioritatea tratatelor internaționale față de legislația internă în caz de neconcordanță. Cooperarea cu Consiliul Europei a fost implementată prin Planuri de Acțiune succesive (2013-2016, 2017-2020, 2021-2024), care au contribuit la întărirea instituțiilor naționale, combaterea discriminării, promovarea egalității și alinierea la standardele europene în domeniul drepturilor omului, statului de drept și democrației.

    Raportul actual evaluează domeniile prioritare privind drepturile sociale asupra cărora ar trebui să se concentreze cooperarea viitoare dintre Consiliul Europei și Republica Moldova. Analiza a fost realizată în baza cercetărilor, întâlnirilor cu părți interesate și consultărilor organizate la Chișinău în septembrie și octombrie 2023. În ultimii ani, legislația muncii a fost modificată pentru a răspunde atât recomandărilor organismelor internaționale, cât și noilor provocări generate de pandemia COVID-19 și conflictul din Ucraina. Printre schimbările majore se numără introducerea principiului remunerației egale între femei și bărbați, transparența salarială, extinderea concediului paternal și crearea de servicii alternative de îngrijire a copiilor.

    Raportul se axează pe drepturile la angajare ale persoanelor din grupuri vulnerabile, vizând armonizarea legislației și practicilor naționale cu Carta Socială Europeană și jurisprudența Comitetului European pentru Drepturile Sociale. Grupurile vulnerabile identificate includ persoanele cu dizabilități, romii, persoanele în vârstă, femeile, tinerii din familii defavorizate, cei fără părinți sau din familii monoparentale. Obiectivul principal este îmbunătățirea protecției și promovării acestor drepturi, în acord cu standardele internaționale, pentru a asigura incluziunea socială și egalitatea de șanse pe piața muncii în Republica Moldova.

    *     *     *

    G.4/2022 CO
    349.2/ E-56
    II-728702


    „Consolidarea dreptului la muncă în Republica Moldova”
     : Principalele realizări 2023-2024/ Council of Europe: Pliant . - Strasbourg, 2022. - 6 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/leaflet-on-achievements-ron/1680b0ee91

    Pliantul oferă informații despre proiectul „Consolidarea dreptului la muncă în Republica Moldova”.

    Proiectul a inclus un curs HELP (Human Rights Education for Legal Professionals) adaptat la legislația națională, finalizat cu succes de 46 de profesioniști juridici. În plus, 58 de inspectori de muncă au beneficiat de patru sesiuni de formare axate pe sistemul CES (Carta Socială Europeană), jurisprudența Comitetului European al Drepturilor Sociale, inspecția muncii și bune practici privind comunicarea cu angajatorii și sancțiunile pentru munca nedeclarată. De asemenea, au fost elaborate trei ghiduri utile pentru activitatea inspectorilor: o listă de verificare și un chestionar pentru depistarea muncii nedeclarate, un ghid pentru aplicarea sancțiunilor și un altul privind comunicarea eficientă cu întreprinderile.

    Opt instituții de învățământ profesional tehnic (ÎPT) au fost selectate pentru a identifica și integra persoane din grupuri vulnerabile, inclusiv tineri NEET (neînregistrați în sistemul educațional, de formare sau pe piața muncii). În cadrul acestora, 12 studenți și 16 cadre didactice și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare pentru campaniile de admitere și optimizarea conținutului web, pe baza unui ghid dedicat. Totodată, s-a creat o Rețea națională pentru integrarea tinerilor NEET în ÎPT, înființată în urma a trei ateliere, cu un concept și un regulament elaborate în colaborare cu experți.

    *     *     *

    G.6/2024 JU 
    37 / H-94
    I-1300151

    Husic, Sabiha.  / Sabiha Husic; Proiectul Consiliului Europei ”Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova”. - Strasbourg, 2024. - 92 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/jurnalul-rezilientei-pentru-adolescenti/1680b08002

    Jurnalul reprezintă un instrument de sprijin pentru adolescenți în înțelegerea emoțiilor lor, asigurarea nevoilor și învățarea de a face față provocărilor din viață într-un mod pozitiv și util. Publicația este concepută în primul rând pentru copiii refugiați, pentru a le consolida rezistența, dar oferă o oportunitate și altor copii care trec prin diferite situații de viață stresante și dificile.







    *    *     *

    H.1.1/2023/PA 
    16 /O-17
    III-148431

    Pandémies et catastrophes naturelles telles que reflétées dans l'enseignement de l'histoire
     : rapport thématique de l'Observatoire de l'enseignement de l'histoire en Europe, 2022 / Observatoire de l'enseignement de l'histoire en Europe.- Strasbourg : Conseil de l'Europe, 2023. - 107 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/prems-006823-fra-2527-pandemics-and-natural-disasters-web/1680aa87c6
    ISBN: 978-92-871-9332-2

    De-a lungul întregii istorii umane, pandemiile și dezastrele naturale au avut un impact semnificativ asupra narațiunilor istorice ale omenirii. Aceste evenimente nu numai că subliniază fragilitatea umană și limitele cunoașterii, ci și oferă lecții importante pe care oamenii le pot învăța. Cu toate acestea, în ciuda impactului lor semnificativ, aceste aspecte sunt adesea neglijate în educația istorică.

    Primul raport tematic al Observatorului pentru Predarea Istoriei în Europa (OHTE) analizează modul în care pandemiile și dezastrele naturale sunt predate la diferite niveluri de educație.

    Misiunea observatorului este de a oferi o imagine clară asupra stării predării istoriei în Europa. În țările care fac parte din observator, acest lucru se face prin rapoartele OHTE privind starea predării istoriei și rapoartele tematice, care explorează domenii de interes particular și modul în care acestea sunt abordate în lecțiile de istorie.

    Viziunea observatorului este încorporată de motto-ul său: "Predarea istoriei, fundamentul democrației". În practică, acest lucru înseamnă că promovează o educație istorică de calitate pentru a îmbunătăți înțelegerea culturii democratice în rândul tinerilor. Observatorul pentru Predarea Istoriei în Europa este un acord parțial extins al Consiliului Europei.

    *     *     *

    H.1.1/2023 OH

    37 / O-17
    III-148424

    OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023 [Text tipărit]. Vol. 1, Comparative analysis, 2024. - 158 p. : fig., tab. – Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/2023-coe-ohte-general-report-en-volume-1/1680b17530

    Bibliogr. : p. 149-156 și în notele de subsol 

    În: OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023. / Observatory on History Teaching in Europe; [ed.] : Council of Europe . ─ Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2024, 3 vol.
    Educația istorică este tot mai recunoscută pentru contribuția sa la educația pentru cetățenie democratică. Cunoașterea trecutului este importantă nu doar în sine, ci și pentru dezvoltarea abilităților de gândire analitică și critică ale tinerilor. Ea nu ar trebui să le ofere doar informații factuale, ci să le dezvolte și gândirea istorică, permițându-le astfel să devină cetățeni informați și activi.

    Modul în care este predată istoria contează.

    Misiunea Observatorului pentru Predarea Istoriei în Europa (OHTE) este de a oferi o imagine clară asupra stării predării istoriei în statele sale membre. Acest lucru se realizează prin rapoarte generale OHTE privind starea predării istoriei în Europa și prin rapoarte tematice OHTE, care explorează anumite domenii de interes și modul în care acestea sunt abordate în lecțiile de istorie.

    Acest prim raport general OHTE privind starea predării istoriei în Europa surprinde situația predării istoriei în statele membre OHTE. Republica Moldova s-a alăturat Observatorului pentru Predarea Istoriei în Europa (OHTE) ca stat observator la 7 mai 2022.

    Raportul acoperă o gamă largă de subiecte legate de predarea istoriei: locul istoriei în sistemul educațional, curricula, manuale și alte resurse, metode de predare, modul de evaluare, formarea profesorilor. De asemenea explorează probleme precum multiperspectivitatea, modul în care sunt tratate grupurile minoritare, dimensiunea europeană sau internațională a curricula etc.

    Scopul publicației este să ofere o imagine de ansamblu, bazată pe date, cu privire la starea actuală a predării istoriei în Europa, ca instrument pentru factorii de decizie, profesorii, cercetători – pentru a identifica bune practici, provocări, și direcții de îmbunătățire. De asemenea, să creeze o linie de timp (în rapoartele viitoare) care să permită observarea schimbărilor în timp

    Lucrarea este structurată în 3 volume:

    1. Volumul 1 – Analiză comparativă (Comparative Analysis)
    2. Volumul 2 – Fișe pe țări (Country Sheets)
    3. Volumul 3 – Anexa tehnică (Technical Appendix)

    Volumul 1 – Analiză comparativă (Comparative Analysis):

    • Include contextualizarea generală: modul în care curricula de istorie este integrată în sistemele educaționale, ce nivel au orele de istorie, când începe predarea, ce materii însoțitoare sau interdisciplinare există. 
    • Resursele educaționale: ce tipuri de resurse sunt folosite (manuale, materiale digitale, surse primare, website-uri etc.), ce evaluări fac autoritățile cu privire la calitatea și diversitatea acestora. 
    • Metode de predare și activitate în clasă: cât de mult se foloseşte pedagogia activă, surse istorice, discuții, proiecte etc. De asemenea, cât de mult se valorifică multiperspectivitatea și abordările care permit elevului să dezvolte gândire critică. 
    • Evaluarea și rezultatele învățării: ce se așteaptă de la elevi, ce competențe istorice se urmăresc (nu doar memorare de fapte), și modul în care evaluările reflectă aceste așteptări. 
    Provocări identificate:

    • variații mari între țări în ceea ce privește orele de istorie, momentul în care începe predarea, importanța curriculei naționale vs. dimensiunea europeană/internațională.
    • lipsuri în tratamentul unor grupuri minoritare, sau subiecte precum minorități sexuale, subiecte sensibile istorice, etc. 
    • preocupări din partea profesorilor referitoare la resurse: prea multe/surprinzător de multe materiale dar deseori fără orientare, suport de formare profesională insuficient, lipsă de ghidaj în selectarea și utilizarea resurselor. 
    • Constatări generale: în general, istoria este predată de la ciclul primar în toate țările membre (cu excepții sau variații), există o varietate de resurse utilizate, dar cu variații mari în calitate și acces; legătura cu dimensiunea europeană și internațională este prezentă dar nu universală; tema minorităților este inclusă, dar nu uniform; elevii trebuie să dobândească nu doar cunoștințe factuale, ci și competențe critice. 

    Volumul arată că există un cadru general destul de avansat de predare a istoriei în Europa, dar că diferențele naționale pot fi mari. Pentru îmbunătățire, recomandă mai multă cooperare, mai multă formare a profesorilor axată pe competențe, mai multă reflecție asupra conținutului: ce, de ce și cum este predat.

    *    *    *

    H.1.1/2023 OH

    37 / O-17
    III-148425

    OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023 [Text tipărit]. Vol. 2, Country sheets, 2024. - 140 p. : fig., fot., tab. – Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/2023-coe-ohte-general-report-en-volume-2/1680b17531

    În: OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023. / Observatory on History Teaching in Europe; [ed.] : Council of Europe . ─ Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2024, 3 vol.

    Volumul 2 – Fișe pe țări (Country Sheets)

    Publicația cuprinde informații privind 16 state membre plus Ucraina ca stat observator. Printre acestea: Albania, Andorra, Armenia, Cipru, Franța, Georgia, Grecia, Irlanda, Luxembourg, Malta, Macedonia de Nord, Portugalia, Serbia, Slovenia, Spania, Turcia.

    Conținutul volumului 2:

    Pentru fiecare țară membră (cele 16 + Ucraina ca observator) există o fișă detaliată care prezintă:

    • contextul național: când a început predarea istoriei, structura sistemului educațional, locul istoriei în curriculum, numărul de ore etc. 
    • tipurile de resurse folosite în acea țară, manuale, materiale digitale, modul de aprobare al resurselor, ce opțiuni au profesorii. 
    • exemple de practici bune sau provocări specifice pentru acea țară. De exemplu, cum sunt incluse minoritățile, cum este tratată dimensiunea europeană, cum se gestionează teme sensibile. 

    Fișele sunt foarte detaliate, astfel încât pentru cine este interesat de situația dintr-o anumită țară, aceste fișe oferă informații concrete și comparative.


    *     *    *

    H.1.1/2023 OH

    37 / O-17
    III-148426

    OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023 [Text tipărit]. Vol. 3, Technical appendix, 2024. - 74 p. : fig., tab.; Bibliogr. : p. 63 – Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/2023-coe-ohte-general-report-en-volume-3/1680b17532

    În: OHTE General Report on the State of History Teaching in Europe 2023. / Observatory on History Teaching in Europe; [ed.] : Council of Europe . ─ Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2024, 3 vol.

    Volumul 3 al publicației reprezintă o Anexă tehnică (Technical Appendix), care include

    • Metodologia folosită: cum au fost colectate datele, ce definiții, ce instrumente de anchetă / chestionarele, cum s-au făcut analizele comparate. 
    • Date brute / tabele / grafice / date statistice care stau la baza concluziilor din Volumul 1 și din fișele Volumului 2. 
    • Explicații tehnice privind modul de comparare între țări (să se țină cont de diferențe sistemice, de curriculum, de ore etc.).

    *     *     *

    H.2.1/2023 FR

    342.7 W-64
    IV-69502



    Whyatt, Sara.
     Free to Create : Artistic Freedom in Europe : Council of Europe report on the freedom of artistic expression / Sara Whyatt. – Strasbourg: Council of Europe, 2023. – 53 p. – ISBN 978-92-871- 9315-5 (PDF) ; Idem [Resursă electronică]. URL: https://rm.coe.int/free-to-create-council-of-europe-report-on-the-freedom-of-artistic-exp/1680aa2dc0


    Detalii / Varianta electronica- https://cpescmdlib.blogspot.com/2023/02/coe-e-publicatii-liberi-sa-cream.html

    Un nou raport intitulat Free to Create: Artistic Freedom in Europe examinează provocările cu care se confruntă artiștii și lucrătorii culturali europeni în exercitarea dreptului lor la libertatea de exprimare artistică. Acestea variază de la legi care limitează libertatea creativă, atacuri din partea grupurilor neguvernamentale și amenințări online până la presiunile „sub radar” care contribuie la autocenzură. Libertatea artistică este un drept fundamental al omului care necesită protecție și care recent s-a înrăutățit în urma multiplelor provocări - extremismul politic, colapsul economic, o pandemie globală, amenințări generate de digitalizare, o catastrofă de mediu și revenirea războiului în Europa - toate crize cu impact major privind drepturile omului în societate.

    *     *     *

    H.2.2/ 2004 50 years
    7.03(4) / F-50
    IV-69503

    50 years of the Council of Europe art exhibitions : [Catalogue] = 50 ans d'expositions d'art du Conseil de l'Europe / coordonator. : David Mardell ; Introduction. : Terry Davis ; Conseil de l'Europe. Conseil de la Coopération Culturelle. – Strasbourg : Council of Europe, 2004. – 78 p.

    Publicația „50 Years of the Council of Europe Art Exhibitions” (2004) marchează o jumătate de secol de activitate expozițională a Consiliului Europei în domeniul artelor vizuale. Catalogul, coordonat de David Mardell, cu o introducere semnată de Terry Davis, oferă o privire retrospectivă asupra celor mai importante expoziții de artă organizate de Consiliul Europei între 1954 și 2004.

    Lucrarea evidențiază rolul acestor inițiative culturale în promovarea dialogului intercultural, a diversității artistice europene și a valorilor democratice prin intermediul artei. Sunt prezentate succint peste 30 de expoziții majore dedicate unor teme precum patrimoniul comun al Europei, marile curente artistice, civilizațiile mediteraneene, Renașterea, modernismul și arta contemporană.

    Catalogul include fotografii, afișe, descrieri de lucrări și note curatoriale, oferind o imagine amplă a eforturilor de cooperare culturală între statele membre ale Consiliului Europei. Publicația subliniază contribuția semnificativă a programelor culturale ale organizației la construirea unei identități europene bazate pe dialog, cunoaștere reciprocă și respect pentru patrimoniul comun.

    *     *     *

    M 1.4/2022 CO
    341.1 / C-76
    II-733255

    Convention on Cybercrime : Protocol on Xenophobia and Racism : Second Protocol on Enhanced Co-operation and Disclosure of Eelectronic Evidence : Explanatory Reports and Guidance Notes
    [Text tipărit] / [ed.] : Council of Europe. Documents and Publications Production Department.- Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2022. - 330 p. : tab. – Idem [Resursă electronică]. – URL:

    Publicația reprezintă o compilație esențială care reunește Convenția de la Budapesta (ETS 185), primul protocol adițional privind criminalizarea actelor de natură rasistă și xenofobă comise prin sisteme informatice (ETS 189), și al doilea protocol adițional privind cooperarea sporită și divulgarea probelor electronice (CETS 224), împreună cu rapoartele explicative și notele de orientare aferente.

    Rezumat al principalelor componente:
      Convenția de la Budapesta (ETS 185): Este primul tratat internațional care abordează criminalitatea cibernetică, stabilind norme pentru incriminarea comportamentelor precum accesul ilegal, interferența cu datele și sistemele, frauda informatică și pornografia infantilă. De asemenea, prevede măsuri procedurale pentru investigarea criminalității cibernetice și obținerea probelor electronice, precum și pentru cooperarea internațională eficientă.

      Primul Protocol Adițional (ETS 189): Acest protocol extinde domeniul de aplicare al Convenției pentru a include infracțiuni legate de propagandă rasistă și xenofobă desfășurată prin sisteme informatice. Scopul său este de a armoniza legislațiile naționale în domeniu și de a îmbunătăți cooperarea internațională în combaterea acestora.

      Al Doilea Protocol Adițional (CETS 224): Adoptat în mai 2022, acest protocol introduce măsuri pentru o cooperare sporită și divulgarea rapidă a probelor electronice, inclusiv în cazuri de urgență. Acesta oferă instrumente suplimentare pentru obținerea informațiilor despre abonați și datele de trafic, facilitând astfel investigațiile transfrontaliere și protejând drepturile fundamentale ale persoanelor implicate.

      Rapoarte Explicative și Note de Orientare: Aceste documente oferă clarificări detaliate privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor convenției și protocoalelor sale, contribuind la o implementare uniformă și eficientă a acestora de către statele părți.
    *     *     *

    M.7/2024 CO
    641.6 /C-73
    IV-69494

    Peçi, Idlir. Compendiu de standarde europene și bune practici de motivare judiciară / Idlir Peçi ; elaborat în baza informațiilor și datelor colectate de: Igor Dolea, Tudor Osoianu, Vincent Delbos [et al.] ; Consiliul Europei. – Chișinău : [S. n.], 2024 (ÎS Tipografia Centrală). – 140 p. ; Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/compendiu-de-standarde-europene-si-bune-practici-de-motivare-judiciara/1680b2808f

    M.7/2024 CO
    341.6 / C-73
    IV-69495
    Peçi, Idlir. Compendium of European Standards and Good Practices of Judicial Reasoning / Idlir Peçi ; elaborated on the basis of submissions and data collected by Igor Dolea, Tudor Osoianu, Vincent Delbos [et al.] ; Council of Europe. – Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2024.  (Printed by ÎS Tipografia Centrală, Chișinău).– 142 p. ; Idem [Resursă electronică]. – URL:

    Consiliul Europei a publicat compendiul elaborat de Idlir Peçi, cu contribuțiile lui Igor Dolea, Tudor Osoianu, Vincent Delbos și alți experți, care sintetizează standardele europene și practicile recomandate privind motivarea hotărârilor judecătorești. Lucrarea, apărută la Chișinău în 2024, reprezintă un instrument de referință pentru judecători, avocați și practicieni ai dreptului, sprijinind aplicarea principiilor transparenței, imparțialității și calității actului de justiție.

    Compendiul oferă o analiză comparativă a normelor europene și a jurisprudenței relevante, punând în valoare bunele practici care pot contribui la consolidarea încrederii publicului în sistemul judiciar. Publicația este disponibilă atât în format tipărit, cât și online



    40 pub sunt transmise la completare 2108 25 

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu

    Cautare in

    Traduceti