Prutsch M.Memoria istorică Europeană: politici, provocări și perspective / Parlamentul European - 2013. - 54 p.
Descarcati eng,/ rezumat rom |
Această publicaţie încearcă să prezinte câteva reflecții privind
provocările, politicile actuale și eventualele perspective viitoare ale
„memoriei istorice” în context european. Recunoscând natura complexă a
memoriilor colective, în general, și a rememorării istorice europene, în
special, inclusiv susceptibilitatea acestora la instrumentalizare
politică, se consideră că este necesară dezvoltarea unei „culturi a
rememorării” critice.
O astfel de cultură necesită eforturi sporite
pentru ca statele să se împace cu trecutul lor într-un mod imparțial,
adoptând însă, în același timp, principii și valori europene comune. În
acest context, se subliniază rolul esențial al educației ca instrument
pentru crearea unei conștiințe istorice în cunoștință de cauză, care
oferă baza pentru abordarea cu încredere nu numai a trecutului Europei,
ci și a prezentului și a viitorului său.
Textul cuprinde următoarele părți constitutive:
1)o introducere, care descrie succint caracteristicile și caracterul complex al conceptelor „memorie istorică” și „rememorare”;
2) o descriere a provocărilor specifice pe care le implică conturarea memoriei istorice paneuropene și o prezentare a practicilor actuale ale Uniunii Europene;
3)o examinare a modului în care ar putea fi elaborate viitoarele politici europene privind memoria având în vedere lacunele existente, acordând o atenție deosebită măsurilor educaționale; și
4)o serie de recomandări finale
Constatările incluse în această notă sunt exprimate succint în șapte sugestii concrete:
1)recunoașterea memoriei istorice ca un concept echivoc;
2)sensibilizarea cu privire la aspectele problematice ale memoriei istorice transeuropene;
3)recunoașterea realizărilor UE în ceea ce privește sensibilizarea opiniei publice cu privire la trecut;
4)luarea în considerare a lacunelor politicilor actuale privind memoria puse în aplicarede UE;
5)dezvoltarea unei „culturi a rememorării” europene;]
6)recunoașterea rolului esențial al educației; și
7)utilizarea la maximum a mijloacelor europene de susținere a politicilor naționale.
Mai mult
- Istoria Uniunii Europene = The History of the European Union
- Combaterea regimurilor totalitare în viziunea organismelor europene
- Holocaust: cunoaşterea trecutului pentru viitor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu