Faceți căutări pe acest blog

Rolul bibliotecilor în dezvoltarea alfabetizării mediatice

Rolul bibliotecilor în dezvoltarea alfabetizării mediatice : Dezbatere de orientare/ Consiliul EYCS, 26 noiembrie 2024. - 5 p.

Disponibil:  https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14733-2024-INIT/ro/pdf


În cadrul reuniunii Consiliului UE „Educație, Tineret, Cultură și Sport” din 25-26 noiembrie 2024,   Miniştrii culturii din statele UE
au participat la o dezbatere de orientare privind rolul bibliotecilor în dezvoltarea alfabetizării mediatice.

Discuția Consiliului s-a axat pe importanța bibliotecilor în promovarea alfabetizării mediatice și a competențelor critice de citire, pe resursele necesare pentru a furniza servicii de înaltă calitate și pe competențele necesare bibliotecarilor. / Veronika Varga-Bajusz, ministra de stat ungară pentru învățământul superior, formarea profesională și formarea adulților și tineret
Bibliotecile reprezintă o contribuție semnificativă la dezvoltarea alfabetizării mediatice, care a devenit o necesitate stringentă într-o lume din ce în ce mai digitalizată și saturată cu informații. Cu toate acestea, bibliotecile se confruntă cu o serie de provocări-cheie pentru valorificarea deplină a acestui potențial. 

Planul de lucru al UE în domeniul culturii pentru perioada 2023-2026 recunoaște rolul societal în continuă evoluție al bibliotecilor, în special în promovarea alfabetizării în întreaga Europă. Bibliotecile nu sunt doar colecții de cărți; ele sunt platforme esențiale pentru implicarea comunității, participarea democratică și dezvoltarea educațională, oferind o gamă largă de servicii. Un aspect central al rolului acestora este contribuția la dezvoltarea alfabetizării mediatice, care a devenit o necesitate stringentă într-o lume din ce în ce mai digitalizată și saturată cu informații.

Dezvoltarea alfabetizării mediatice este una dintre cele mai importante provocări cu care se confruntă societățile moderne, inclusiv în Europa. Informarea greșită și dezinformarea se răspândesc rapid, fiind adesea exacerbate de platformele digitale și de un peisaj mediatic fragmentat. Întrucât tehnologia media evoluează rapid, competențele pe care oamenii le deprind în cadrul educației formale necesită o actualizare constantă. Bibliotecile, prin statutul lor de surse de încredere și prin prezența lor consacrată în comunități, se află într-o poziție unică de intermediari între cetățeni și volumul mare de informații cu care se confruntă aceștia. Ele pot îndeplini acest rol oferind formare, găzduind programe educaționale și furnizând resurse care să încurajeze sensibilizarea cu privire la consumul și crearea de conținut media. Bibliotecile pot servi astfel drept centre multifuncționale de învățare comunitară, sprijinind totodată învățarea pe tot parcursul vieții

În opinia Consiliului UE, cele trei provocări principale care trebuie abordate sunt: 

  1. rolul bibliotecilor în acoperirea lacunelor educaționale în materie de alfabetizare mediatică;
  2. infrastructura și finanțarea bibliotecilor 
  3. dezvoltarea competențelor bibliotecarilor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti