Raport privind măsurile întreprinse pentru a da curs Strategiei UE în vederea eradicării traficului de persoane și identificarea unor noi măsuri concrete: COMUNICARE A COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIU / Comisia Europeană, Direcția Generală Migrație și Afaceri Interne,Bruxelles, 4.12.2017, COM(2017) 728 final.. - 10 p.
[Accesat la 9.01.2018]
Disponibil la : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0728&from=RO
Traficul de persoane rămâne o formă foarte
profitabilă de criminalitate gravă și organizată, fiind interzisă în mod
explicit de Carta drepturilor fundamentale a UE
1
. În spatele fiecărei victime se află
experiențe și suferințe devastatoare care trebuie recunoscute și
abordate în mod corespunzător și, mai ales, prevenite. Având în vedere
amploarea prejudiciilor aduse victimelor, prevenirea ar trebui să rămână
piatra de temelie a acțiunii UE în domeniul combaterii traficului de
persoane. Prezenta comunicare definește acțiunile-cheie pe care Comisia
și statele membre trebuie să le intensifice. Printre acestea se numără
cooperarea cu agențiile UE, cu societatea civilă, cu țările terțe și cu
toate celelalte organizații și organisme relevante.
În mod clar, victimele sunt mult mai numeroase
decât cele înregistrate în statisticile oficiale. Această formă de
criminalitate are o evidentă dimensiune de gen. Traficul de persoane în
scopul exploatării sexuale, ale cărui victime sunt în special femeile și
fetele, figurează în mod consecvent ca fiind forma predominantă
2
.
Traficul de persoane generează un profit considerabil
3
și se bazează pe o interacțiune foarte
complicată dintre cerere și ofertă, la care participă, cu sau fără bună
știință, un lanț complex de actori. Verigile acestui lanț trebuie
întrerupte pentru a eradica această formă de criminalitate. Autorii și
cei care comit abuzurile profită de vulnerabilitățile persoanelor,
exacerbate de factori precum sărăcia, discriminarea, inegalitatea de
gen, violența bărbaților împotriva femeilor, lipsa accesului la
educație, conflictele, războiul, schimbările climatice, degradarea
mediului și dezastrele naturale, în scopul exploatării sexuale sau prin
muncă, al cerșetoriei, al unor activități infracționale etc.
Întrucât modul de operare al traficanților este în
permanentă schimbare, UE trebuie să abordeze legăturile dintre traficul
de persoane și alte forme de criminalitate, inclusiv introducerea
ilegală de migranți, terorismul, corupția, traficul de droguri,
criminalitatea informatică și exploatarea sexuală în mediul online,
producția de material care implică abuzuri sexuale asupra copiilor,
criminalitatea financiară, fraudarea documentelor, fraudele cu cărți de
credit și fraudarea sistemului de prestații sociale
4
.
Astfel cum s-a subliniat în Agenda europeană privind migrația, în Agenda europeană privind securitatea
5
și în alte instrumente de politică ale UE
6
, Uniunea Europeană își menține angajamentul
de a preveni și a combate traficul de persoane, precum și de a proteja
drepturile victimelor, ținând seama, în special, de vulnerabilitatea
femeilor și copiilor care sunt victime ale traficului de persoane. De
asemenea, traficul de persoane este stabilit drept o categorie
prioritară de amenințări legate de criminalitate în cadrul ciclului de
politici ale UE privind criminalitatea internațională organizată și
gravă 2018-2021
7
. În plus, angajamentul politic de a
intensifica acțiunea UE de combatere a traficului de persoane, pe
teritoriul UE și la nivel mondial, este susținut de Strategia globală
pentru politica externă și de securitate a Uniunii Europene (SGUE), de
strategiile și planurile de acțiune relevante ale UE
8
, precum și de rezoluțiile Parlamentului European
9
. Există, de asemenea, un sprijin puternic din partea societății civile
10
.
În ultimii ani, Uniunea Europeană a instituit un
cadru de politică și juridic cuprinzător și coerent pentru combaterea
traficului de persoane. Cadrul acoperă toate domeniile de politică ale
UE care au legătură cu traficul de persoane, inclusiv finanțarea și
cercetarea. Directiva 2011/36/UE
11
privind prevenirea și combaterea traficului
de persoane și protejarea victimelor acestuia (denumită în continuare
„directiva”) definește cadrul juridic. Comisia continuă să monitorizeze
punerea în aplicare a directivei
12
de către statele membre și prezintă rapoarte cu privire la progresele înregistrate.
Strategia UE în vederea eradicării traficului de persoane
13
(denumită în continuare „strategia”) este
principalul instrument pentru elaborarea, coordonarea și punerea în
aplicare a acțiunii UE în acest domeniu. Acțiunile enumerate în
strategie în cadrul celor cinci priorități-cheie referitoare la prevenire, urmărirea penală, protecția victimelor, parteneriate și mai buna cunoaștere a fenomenului au fost puse în aplicare
14
.
Cu toate acestea, la nivel global, contextul
socio-politic s-a schimbat semnificativ de la adoptarea directivei și a
strategiei. Impactul economic și social al crizei financiare mondiale,
criza migrației și amenințările la adresa securității reprezentate de
grupările de criminalitate organizată accentuează și mai mult
vulnerabilitățile și, prin urmare, necesită adoptarea unor măsuri mai
ferme, atât la nivel național, cât și la nivelul UE. Aceste măsuri
trebuie să urmărească în continuare o abordare bazată pe drepturile
omului, care să țină cont de gen și să fie adaptată nevoilor copiilor.
De asemenea, punerea în aplicare a măsurilor trebuie să fie coordonată
în UE și pe plan extern, precum și în cadrul diferitelor domenii de
politică.
Pe baza strategiei și a eforturilor în curs pentru
aplicarea integrală a directivei, prezenta comunicare propune un set de
priorități specifice menite să intensifice eforturile UE în domeniul
prevenirii traficului de persoane. Comunicarea se axează pe subminarea
modelului de afaceri utilizat în traficul de persoane, pe îmbunătățirea
accesului victimelor la drepturi, precum și pe furnizarea unui răspuns
coordonat și coerent prin acțiunile interne și externe ale UE.
II. Priorități specifice pentru intensificarea acțiunii UE în domeniul prevenirii traficului de persoane
Pe baza punerii în aplicare actuale a strategiei, a
rezultatelor celor două rapoarte întocmite în temeiul articolului 23
din directivă
15
, a unei ample munci de coordonare și a unor schimburi extinse de opinii cu o serie de părți interesate
16
și pentru a intensifica acțiunea UE, au fost identificate trei priorități specifice:
- ·intensificarea luptei împotriva rețelelor de criminalitate organizată prin diverse mijloace, inclusiv prin subminarea modelului de afaceri și distrugerea filierelor de trafic;
- ·pentru victimele traficului de persoane, oferirea unui acces mai bun la drepturi și asigurarea respectării acestora;
- ·furnizarea unui răspuns coordonat și consolidat, atât în interiorul, cât și în afara UE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu