Reference Framework of Competences for Democratic Culture: Guidance document for Education for Sustainable Development / Natalija Aceska, Martyn Barrett, Felisa Tibbitts. - Strasbourg: Council of Europe, September 2025. - 118 p. ; Idem [Resursă electronică]. - URL: https://rm.coe.int/prems-055025-gbr-2511-contextualising-competences-for-democratic-cultu/4880289cc2
ISBN 978-92-871-9605-7 (PDF)
Departamentul pentru Educație al Consiliului Europei a lansat un nou document de orientare privind aplicarea Cadrului de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică (RFCDC) în Educația pentru Dezvoltare Durabilă (ESD). Publicația îi ajută pe factorii de decizie și pe cadrele didactice să conecteze învățarea pentru sustenabilitate cu participarea democratică și drepturile omului, utilizând modelul de competențe al RFCDC.
„Educația pentru dezvoltare durabilă este cea mai eficientă atunci când îi înzestrează pe elevi cu gândire critică, responsabilitate și capacitatea de a participa pașnic la viața democratică. Acest ghid arată cum poate fi realizată această legătură în curriculum, în sălile de clasă și în comunități”, a declarat șefa Departamentului pentru Educație.
Documentul oferă strategii practice pentru factorii de decizie și cadrele didactice, abordând proiectarea curriculumului, metodele pedagogice și modalitățile de evaluare care să sprijine elevii în abordarea problemelor de durabilitate. Sunt discutate, de asemenea, aspecte esențiale precum formarea profesorilor, competențele digitale și pregătirea pentru locurile de muncă verzi.
Documentul prezintă scopul și beneficiile utilizării RFCDC în cadrul ESD, inclusiv accentul suplimentar pus pe democrație și drepturile omului, și explică modul în care cele 20 de competențe ale RFCDC pot fi aplicate pentru a consolida capacitatea cursanților de a acționa democratic, individual și colectiv, în sprijinul sustenabilității.
Ce oferă ghidul:
- O explicație privind modul în care RFCDC și ESD se completează reciproc și valoarea adăugată pe care RFCDC o aduce ESD prin accentul său pe democrație și drepturile omului.
- Pedagogii transformative care concretizează ESD: învățarea cooperativă, învățarea bazată pe cercetare și pe proiecte, învățarea prin servicii comunitare, învățarea în aer liber și activitățile de teren.
- Recomandări coerente pentru implementare, privind alinierea curriculumului, pedagogiei și evaluării, astfel încât elevii să dobândească atât cunoștințe de specialitate, cât și competențele RFCDC-ESD.
- Exemple practice și sugestii de planificare pe care autoritățile educaționale și școlile le pot adapta propriului context.
Public-țintă:
Recomandările și resursele cu acces deschis incluse în document sprijină implementarea eficientă a ESD bazate pe RFCDC.
Cuprins
PREFAȚĂ
REZUMAT EXECUTIV
PARTEA I – INTRODUCERE ȘI MOTIVAȚIE
Secțiunea 1 – Cui i se adresează acest document de orientare
Secțiunea 2 – Scopul și prezentarea generală a documentului de orientare
Secțiunea 3 – Urgența educației în abordarea crizei de mediu și a sustenabilității
Secțiunea 4 – Beneficiile conectării Educației pentru Dezvoltare Durabilă (ESD) cu educația pentru cetățenie, axată pe democrație și drepturile omului
Secțiunea 5 – Utilizarea RFCDC ca fundament pentru ESD
PARTEA II – APLICAȚII PRACTICE ȘI RECOMANDĂRI
Secțiunea 6 – Aplicarea în practică a RFCDC în ESD
Secțiunea 7 – Recomandări pentru implementare
PARTEA III – RESURSE
Secțiunea 8 – Resurse
BIBLIOGRAFIE
ANEXĂ
Informații suplimentare:

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu