Faceți căutări pe acest blog

CoE: e-publicatii: Educația pentru cetățenie digitală din perspectiva părinților

Richardson, Janice; Samara, Veronica. Digital Citizenship Education: From a Parent’s Perspective.Janice Richardson, Veronica Samara. - Strasbourg: Council of Europe, 2022. - 148 p. - ISBN 978-92-871-9084-0 ; Idem [Resursă electronică]. – URL: https://rm.coe.int/prems-009722-gbr-2511-digital-citizen-education-parents-perspective-90/1680a95e57


Publicația, elaborată sub egida Consiliului Europei, analizează educația pentru cetățenie digitală din perspectiva părinților. Studiul explorează modul în care părinții sprijină dezvoltarea competențelor digitale ale copiilor lor și dificultățile întâmpinate în acest proces.

Principalele aspecte abordate:
  • Impactul pandemiei COVID-19 asupra educației digitale și învățământului la distanță.
  • Activitățile online ale copiilor și preocupările părinților privind siguranța digitală.
  • Strategii parentale pentru ghidarea copiilor în lumea digitală.
  • Modul în care părinții percep și definesc cetățenia digitală.
  • Recomandări pentru consolidarea competențelor digitale ale copiilor prin educație formală și nonformală.

Lucrarea include atât date cantitative (dintr-un sondaj realizat în 47 de țări, inclusiv Republica Moldova), cât și analize calitative, oferind o imagine detaliată asupra provocărilor cu care se confruntă părinții în era digitală.

Publicația oferă mai multe recomandări bazate pe rezultatele sondajului și ale interviurilor cu părinți din 47 de țări. Aceste recomandări sunt structurate în funcție de temele abordate în carte. Iată câteva dintre cele mai importante:

1. Sprijinirea părinților în educația digitală a copiilor

🔹Părinții trebuie să fie mai bine informați despre cum să sprijine copiii în utilizarea tehnologiilor digitale.
🔹 Sunt necesare ghiduri ușor de înțeles, cu exemple practice despre cum să abordeze siguranța online, confidențialitatea și utilizarea responsabilă a internetului.
🔹 Ar trebui create platforme dedicate unde părinții să poată găsi rapid informații despre aplicațiile și site-urile pe care copiii le folosesc.

2. Protejarea confidențialității și siguranței online

🔹 Părinții trebuie să fie mai conștienți de importanța protejării datelor personale ale copiilor.
🔹 Se recomandă campanii de sensibilizare cu privire la utilizarea cookie-urilor, protecția parolelor și verificarea setărilor de confidențialitate.
🔹 În școli ar trebui integrate lecții despre siguranța online pentru copii și părinți.

3. Îmbunătățirea accesului la educația digitală

🔹 Guvernele și instituțiile ar trebui să sprijine școlile în dezvoltarea unor platforme de învățare online mai sigure și mai eficiente.
🔹 Ar trebui asigurată accesibilitatea echipamentelor IT și a internetului pentru toți elevii, indiferent de statutul economic.
🔹 Este necesară o mai bună pregătire a profesorilor în utilizarea instrumentelor digitale pentru predare.

4. Stimularea gândirii critice și a creativității digitale

🔹 Copiii ar trebui încurajați nu doar să consume conținut online, ci și să creeze și să analizeze informațiile pe care le găsesc.
🔹 Părinții și profesorii ar trebui să îi învețe pe copii să identifice știrile false și să verifice sursele de informare.
🔹 Activitățile de programare și alte forme de învățare digitală ar trebui promovate mai mult pentru a dezvolta competențele tehnologice ale copiilor.

5. Colaborare între familie, școală și societate

🔹 Educația pentru cetățenie digitală trebuie să fie un efort comun între părinți, școli și autorități.
🔹 Se recomandă organizarea de sesiuni de formare pentru părinți, unde aceștia să învețe despre pericolele și oportunitățile mediului digital.
🔹 Consiliul Europei și alte instituții ar trebui să continue să ofere resurse gratuite pentru părinți și educatori.

Cuprins

PARTEA I – REZULTATELE SONDAJULUI

Capitolul 1 – Introducere
1.1. Context
1.2. Sondajul
1.3. Lansarea sondajului – un alt impact al COVID-19
1.4. Profilul respondenților

Capitolul 2 – Criza COVID-19 – Gestionarea educației copiilor
2.1. Recomandări – concluzii ale studiului
2.2. Învățarea online în timpul pandemiei COVID-19
2.3. Învățământul la distanță oferit de școli
2.4. Învățământul la distanță – perspectivele părinților

Capitolul 3 – Construirea competențelor de cetățenie digitală prin activități online
3.1. Recomandări – concluzii ale studiului
3.2. Activitățile online ale copiilor și preocupările părinților
3.3. Creativitate și joacă – care sunt tendințele?

Capitolul 4 – Ghidarea parentală pentru tinerii cetățeni digitali
4.1. Recomandări – concluzii ale studiului
4.2. Regulile aplicate de familii privind activitățile online ale copiilor
4.3. Confidențialitatea – o preocupare majoră a părinților
4.4. Conținutul online – un punct vulnerabil în conștientizare
4.5. Cât de des discută copiii cu părinții despre activitățile lor online?

Capitolul 5 – Acțiuni pentru îmbunătățirea competențelor digitale ale copiilor
5.1. Recomandări – concluzii ale studiului
5.2. Ghidarea tinerilor cetățeni digitali – strategii parentale
5.3. Confidențialitatea, datele personale și reputația online
5.4. Comportamentul și interacțiunile sociale în mediul online și offline

Capitolul 6 – Împuternicirea părinților este esențială pentru bunăstarea copiilor
6.1. Recomandări – concluzii ale studiului
6.2. Înțelegerea terminologiei digitale
6.3. Resursele dorite de părinți pentru a sprijini copiii online
6.4. Subiectele care preocupă cel mai mult părinții

Capitolul 7 – Educația pentru cetățenie digitală – Drumul înainte
7.1. Recomandări – concluzii ale studiului
7.2. Ce sunt competențele de cetățenie digitală și de ce sunt necesare?
7.3. Cine are responsabilitatea educației digitale?
7.4. Preferințele părinților pentru informații suplimentare despre cetățenia digitală

PARTEA II – REZULTATELE INTERVIURILOR

Capitolul 8 – Introducere – Context și demografie
8.1. O consultare europeană adaptată contextelor naționale
8.2. Cunoașterea intervievaților
8.3. Importanța tehnologiei digitale în viața părinților și a copiilor

Capitolul 9 – Învățarea în timpul pandemiei COVID-19
9.1. Ce spun părinții – recomandări
9.2. Experiențe pozitive vs. nevoi neîndeplinite
9.3. Efectele pozitive asupra învățării și bunăstării sociale a copiilor
9.4. Efectele negative ale pandemiei COVID-19

Capitolul 10 – Privind spre viitor
10.1. Ce spun părinții – recomandări
10.2. Experiențele școlarizării la distanță – de la emoțiile părinților la sugestii concrete
10.3. Îmbunătățirea învățării la distanță – o responsabilitate comună
10.4. Soluții pentru adaptarea școlarizării la distanță la nevoile copiilor digitali

Capitolul 11 – Copiii și tehnologia digitală – Un tandem potențial creativ
11.1. Lecții învățate și recomandări
11.2. Activitățile online ale copiilor
11.3. Monitorizarea activităților online ale copiilor – un proces influențat de vârstă
11.4. A monitoriza sau nu – aceasta este întrebarea

Capitolul 12 – Cetățenia digitală – Perspectiva părinților
12.1. Prezentare generală și recomandări
12.2. Cum definesc părinții un cetățean digital
12.3. Ce ar trebui să învețe copiii pentru a fi cetățeni digitali responsabili
12.4. Unde și cum ar trebui să aibă loc educația pentru cetățenie digitală

Capitolul 13 – Este nevoie de o comunitate pentru a educa un cetățean digital
13.1. Colaborarea pentru educarea tinerilor cetățeni digitali
13.2. Sfaturi și îndrumări oferite între părinți
13.3. Sprijin reciproc pentru rezolvarea problemelor digitale comune
13.4. Idei suplimentare pentru stimularea inovației

Capitolul 14 – Provocările cibernetice – Rolul Consiliului Europei
14.1. Recomandări din partea părinților pentru îmbunătățirea competențelor digitale
14.2. Găsirea sprijinului online
14.3. Cum poate Consiliul Europei sprijini părinții în educația digitală

Informații suplimentare:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti