Date de referință privind predarea limbilor în școlile din Europa 2012/Eurostat=Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012. - 2012. - 174p.
Raportul arată că majoritatea țărilor au
redus în ultimii 15 ani vârsta de la care se începe studiul limbilor
străine conform programei obligatorii, excepție făcând Belgia
(comunitatea francofonă), Letonia, Luxemburg, Ungaria, Malta, Țările de
Jos, Finlanda, Suedia și Regatul Unit.
În general, vârsta elevilor care încep să
studieze o limbă străină s-a diminuat, însă timpul de predare alocat nu
a crescut semnificativ. De altfel, timpul de predare dedicat limbilor
străine este destul de redus comparativ cu alte materii.
Studiul Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012
oferă date ample care pot sta la baza elaborării de politici și pot
contribui la îmbunătățirea calității și eficienței în învățarea limbilor
străine. Promovarea învățării limbilor este unul dintre principalele
obiective ale strategiei Comisiei în domeniul educației și al formării
(ET 2020) și reprezintă un element crucial pentru încurajarea
mobilității transfrontaliere a cetățenilor UE, unul dintre obiectivele
strategiei Europa 2020 pentru creștere și locuri de muncă.
Publicat o dată la 3-4 ani, raportul
reunește diverse surse de date și oferă o imagine de ansamblu completă
asupra predării limbilor în cele 32 de țări participante. Studiul ia în
considerare 61 de indicatori, repartizați în cinci categorii: context,
organizare, participare, profesori și metode de predare. Datele provin
din patru surse principale: Eurydice, Eurostat, studiul european privind
competențele lingvistice și studiul internațional PISA (Programme for
International Student Assessment) al OCDE.
Aceste date
statistice sunt însoțite de o descriere a contextului și organizării
activității de predare a limbilor străine, a gradului de participare a
elevilor și a formării inițiale și ulterioare a cadrelor didactice.
Raportul prezintă și tendințele în predarea limbilor străine de-a lungul
anilor și analizează situația curentă prin comparație cu cea din
trecut. .
Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 este o publicație produsă în comun de Eurydice/Eurostat, în strânsă colaborare cu Comisia Europeană.
Conform
raportului copiii din Europa încep studiul
limbilor străine la vârste din ce în ce mai fragede, cei mai mulți între
6 și 9 ani. În ultimii 15 ani, majoritatea țărilor au redus vârsta de
începere a studiului obligatoriu al limbilor străine, iar unele au
inclus limbile străine în programa preșcolară; de exemplu, comunitatea
germanofonă din Belgia oferă copiilor lecții de limbi străine de la
vârsta de 3 ani. Raportul intitulat Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012
(Date de referință privind predarea limbilor în școlile din Europa
2012) confirmă faptul că engleza este categoric cea mai predată limbă
străină în aproape toate țările europene, urmată de departe de franceză,
spaniolă, germană și rusă.
Raportul subliniază că un număr tot mai
mare de elevi studiază acum două limbi timp de cel puțin un an în cadrul
învățământului obligatoriu. În medie, în anul școlar 2009/2010, 60,8%
dintre elevii de gimnaziu învățau două sau mai multe limbi străine, ceea
ce înseamnă o creștere de 14,1% față de anul școlar 2004/2005. În
aceeași perioadă, proporția elevilor de școală primară care nu învățau o
limbă străină a scăzut de la 32,5% la 21,8%.
Engleza este
cea mai predată limbă străină în aproape toate cele 32 de țări incluse
în studiu (cele 27 de state membre, Croația, Islanda, Liechtenstein,
Norvegia și Turcia), tendință care s-a accentuat considerabil din
2004/05. În gimnaziu și la în cadrul învățământului liceal general,
procentajul studenților care învață engleza depășește 90%. Doar o mică
parte dintre elevi (0-5%, în funcție de fiecare țară) învață alte limbi
decât engleza, franceza, spaniola, germana și rusa.
Raportul confirmă
între altele o constatare destul de surprinzătoare, și anume că puține
sunt țările care le impun profesorilor de limbi străine, în perioada de
stagiu, să petreacă o perioadă de timp în străinătate pentru imersiune
lingvistică. Numai 53,8% dintre profesorii de limbi străine care au
participat la studiul european recent publicat cu privire la
competențele lingvistice
afirmă că au studiat mai mult de o lună într-o țară în care se vorbește
limba pe care o predau. Această cifră medie ascunde însă o mare
varietate de situații: în timp ce 79,7% dintre profesorii spanioli au
studiat mai mult de o lună limba aleasă într‑o țară în care aceasta se
vorbește, numai 11% dintre profesorii din Estonia au avut o experiență
similară. Pornind de la aceste constatări, se pune întrebarea dacă
expunerea viitorilor profesori la limba pe care o predau în țara unde
aceasta se vorbește ar trebui să fie considerată un criteriu al
calității în formarea profesorilor.
- Descarcati Raport
- Comunicat de presa
- Principalele puncte ale raportului
- Comisia Europeană: Educație și formare\
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu