Faceți căutări pe acest blog

Strategia Consiliului Europei pentru egalitatea de gen (2024-2029)

Gender Equality Strategy (2024-2029)
/ Council of Europe; Gender Equality Commission (GEC). - Council of Europe, 2024.-  34 p. [Accesat la 06.03.2024]


Abordând provocările existente și emergente, noua strategie este structurată în jurul a 6 obiective:

  1. Prevenirea și combaterea stereotipurilor de gen și a sexismului
  2. Prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și fetelor și a violenței domestice
  3. Asigurarea accesului egal la justiție pentru femei și fete
  4. Realizarea unei participări echilibrate a femeilor și bărbaților în viața politică, publică, socială și economică
  5. Asigurarea împuternicirii femeilor și a egalității de gen în legătură cu provocările globale și geopolitice 
  6. Realizarea integrării perspectivei de gen și a unui abordaj intersecțional în toate politicile și măsurile


Noua Strategie a Consiliului Europei pentru Egalitatea de Gen 2024-2029: provocări emergente

Provocările cu care se confruntă statele membre ale Consiliului Europei în implementarea strategiilor pentru perioadele 2014-2017 și 2018-2023 au fost în principal legate de evoluțiile din contextul global și regional mai larg, inclusiv o reacție negativă observată împotriva drepturilor femeilor și fetelor, structuri inegale de putere, persistența violenței împotriva femeilor și fetelor, amenințările la adresa apărătorilor drepturilor femeilor, participarea limitată a femeilor în procesele politice și decizionale, prejudecăți și stereotipuri de gen, sexismul și discriminarea împotriva femeilor, inclusiv discursul de ură sexista online și offline și în discursul politic, bariere legate de accesul la locuri de muncă de calitate și resurse financiare, lipsa infrastructurii sociale și economice pentru exercitarea drepturilor egale de către bărbați și femei (facilități de îngrijire a copiilor disponibile, concediu parental suficient plătit, plăți parentale, etc.).
 Implementarea celei de-a doua strategii, în special, a fost adaptată ca urmare a unor perturbări majore, cum ar fi creșterea mișcărilor anti-gen, pandemia de Covid-19, impactul devastator al războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și consecințele economice ale acestor crize. Reducerea bugetară, măsurile de austeritate și prioritățile financiare care nu sunt sensibile la gen au continuat să afecteze autoritățile și organizațiile pentru egalitatea de gen, precum și organizațiile societății civile feministe, împiedicând implementarea legilor și politicilor privind egalitatea de gen.

Rapoartele anuale ale GEC către Comitetul Miniștrilor privind implementarea celor două strategii anterioare au confirmat rolul principal al Consiliului Europei în domeniul egalității de gen și autoritatea tot mai mare atât la nivel european, cât și la nivel global. Egalitatea de gen a rămas o zonă prioritară pentru președințiile succesive ale Comitetului Miniștrilor. Raportarea și monitorizarea regulată au confirmat, de asemenea, că statele membre se implică proactiv în toate obiectivele strategice, iar eforturile naționale au beneficiat de inițiativele și instrumentele dezvoltate sub îndrumarea GEC. Cooperarea cu statele membre este vitală și a permis strategiei să combine standardele Consiliului Europei cu inițiative inovatoare și lecții învățate din experiența la nivel local, regional și național.

Femeile și bărbații sunt adesea supuși discriminării pe mai multe din motivele enumerate în articolul 14 al Convenției Europene a Drepturilor Omului, care au fost extinse și elaborate prin jurisprudența relevantă a Curții Europene a Drepturilor Omului. Toate formele de discriminare trebuie luate în considerare astfel încât politicile de egalitate să fie pe deplin eficiente. Strategia pentru perioada 2024-2029 evidențiază necesitatea de a asigura că politicile de egalitate de gen și instrumentele relevante beneficiază în special grupurilor defavorizate de femei, dar și persoanelor care se confruntă cu forme multiple și intersectante de discriminare. În acest scop, și în conformitate cu Declarația de la Reykjavik, s-a acordat o mai mare importanță unui abordaj intersecțional pentru asigurarea unei Strategii Incluzive pentru Egalitatea de Gen 2024-2029 pentru Consiliul Europei, și, în final, în fiecare din cele 46 de state membre. Acest lucru implică integrarea nevoilor și situațiilor tuturor femeilor și bărbaților, fetelor și băieților în politicile de egalitate de gen, în conformitate cu standardele Consiliului Europei.

Discriminarea are un caracter structural și orizontal care pătrunde în toate culturile și comunitățile, la toate nivelurile. Inegalitățile de gen se acumulează în timp, se compun și duc la dificultăți mai târziu în viață. O abordare pe tot parcursul vieții a politicilor de egalitate de gen este, prin urmare, necesară pentru a ține cont de această realitate.

Așa cum se întâmplă întotdeauna, consolidarea mecanismelor instituționale pentru egalitatea de gen, la nivel internațional, național și local, și disponibilitatea resurselor la toate nivelurile, sunt critice și vor determina progresul viitor pentru îmbunătățirea egalității de gen și a drepturilor femeilor pe teren.

Abordarea decalajelor persistente de gen în ocupare, salarii, sărăcie și pensii, segregarea de gen în educație și pe piața muncii și distribuirea neechilibrată a îngrijirii neplătite și a responsabilităților domestice între femei și bărbați este, încă o dată, recunoscută ca factor cheie în direcția independenței economice a femeilor în noua strategie. Politicile sustenabile și angajamentul politic sunt cruciale pentru asigurarea realizării drepturilor economice și sociale ale femeilor și pentru promovarea independenței economice a femeilor în conformitate cu Carta Socială Europeană, și în aliniere și complementaritate cu Strategia Uniunii Europene pentru Egalitatea de Gen 2020-2025, Strategia Europeană pentru îngrijire pentru cei care îngrijesc și cei care primesc îngrijire și alte acțiuni relevante ale Uniunii Europene.

Impactul și utilizarea tot mai mare a tehnologiilor informaționale, inclusiv a inteligenței artificiale (AI), în toate domeniile pot oferi oportunități, dar pot și ridica noi provocări în ceea ce privește egalitatea de gen și drepturile femeilor. Noua strategie va aborda astfel de provocări stabilind standarde care să anihileze prejudecățile de gen și discriminarea în AI, lipsa de diversitate, impactul potențial disproporționat asupra femeilor, etc.

"Recunoaștem impactul pozitiv și oportunitățile create de tehnologiile digitale noi și emergente, în timp ce recunoaștem necesitatea de a reduce riscurile consecințelor negative ale utilizării lor asupra drepturilor omului, democrației și statului de drept, inclusiv noile forme de violență împotriva femeilor și grupurilor vulnerabile generate și amplificate de tehnologiile moderne și, în acest context, ne angajăm să asigurăm un rol principal pentru Consiliul Europei în dezvoltarea standardelor în era digitală pentru a proteja drepturile omului online și offline... " se menționează în Declarația de la Reykjavik

Rolul bărbaților și al băieților, atât în sfera publică, cât și în cea privată, rămâne critic pentru progresul către o egalitate de gen substanțială. Așa cum este subliniat de orientările relevante ale Consiliului Europei, participarea și responsabilitatea bărbaților și băieților ca agenți și beneficiari ai schimbării sunt foarte importante, având în vedere că de egalitatea de gen beneficiază întreaga societate. Stereotipurile de gen trebuie depășite pentru a-i sprijini pe bărbați și băieți în a contesta așteptările stereotipice cu care se confruntă. Aceste așteptări pot limita alegerile și oportunitățile femeilor și bărbaților și pot afecta negativ sănătatea lor mentală și fizică. Depășirea stereotipurilor de gen aduce beneficii atât bărbaților, cât și femeilor. Le permite bărbaților să se exprime mai liber, să își urmeze interesele și obiectivele fără teama de judecată și să construiască relații mai sănătoase și mai împlinite cu ceilalți. Trecerea la o egalitate reală de gen necesită și o schimbare a atitudinilor față de ceea ce este considerat acceptabil pentru femei și bărbați, inclusiv o împărțire egală a îngrijirii neplătite și a responsabilităților domestice. Deoarece stereotipurile de gen sunt omniprezente și acționează pe tot parcursul timpului, este necesară o abordare pe tot parcursul vieții pentru a soluționa socializarea bărbaților și băieților într-o gamă largă de contexte: acasă, în sistemul de educație, pe piața muncii și economia mai largă, în spațiul public inclusiv în justiție, în social media și rețele, precum și în relațiile personale. Angajamentul bărbaților este necesar deoarece ei pot și ar trebui să fie parteneri activi în combaterea violenței împotriva femeilor și fetelor și în promovarea drepturilor omului ale femeilor și fetelor. Bărbații și băieții pot, de asemenea, să beneficieze de politicile de egalitate de gen. Noua strategie abordează implicarea bărbaților și băieților dintr-o perspectivă orizontală, sub fiecare obiectiv strategic.

Implementarea noii strategii va fi coordonată alături de cea a altor strategii și planuri de acțiune ale Consiliului Europei. Până în prezent, acestea vizează drepturile copiilor; tineretul; politica drogurilor, inclusiv prevenția, tratamentul și justiția penală; drepturile persoanelor cu dizabilități; incluziunea romilor și călătorilor și protecția persoanelor vulnerabile în contextul migrației și azilului. Constatările și recomandările organelor de monitorizare independente ale Consiliului Europei vor fi, de asemenea, luate în considerare.

O tabelă quadrienală care indică activitățile curente, viitoare și propuse (în conformitate cu ciclul bugetar al Consiliului Europei) va însoți noua strategie pentru a arăta legătura imediată între obiectivele strategice și măsurile și mijloacele specifice utilizate pentru a le atinge.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cautare in

Traduceti