Ghidul Practic cu privire la Criterii de admisibilitate/ Traducere de Direcţia Agent Guvernamental, Ministerul Justiţiei - 2010. - 88 p,
este menit să asiste potenţialii reclamanţi care intenţionează să adreseze o plîngere Curţii Europene şi care explică într-un mod accesibil principiile şi criteriile cu care operează Instanţa de la Strasbourg la examinarea şi admiterea cererilor spre consideraţiunea sa. Nu în ultimul rînd, în special acest Ghid este destinat profesioniştilor de drept (judecători, procurori, avocaţi şi altor persoane care participă şi asistă actul de justiţie efectuat la nivel naţional), şi nu numai, pentru a înţelege exact locul şi rolul Curţii Europene şi care sunt cerinţele impuse Înaltelor State Contractante prin Convenţia Europeană cu privire la Drepturile şi Libertăţile Fundamentale şi care ar putea fi aportul autorităţilor la remedierea şi prevenirea potenţialelor încălcări a drepturilor persoanelor. De asemenea Ghidul va fi util şi pentru alte autorităţi naţionale care explicit sau chiar indirect sunt chemate să respecte angajamentele asumate de Statele la momentul aderării la prevederile Convenţiei Europene.
este menit să asiste potenţialii reclamanţi care intenţionează să adreseze o plîngere Curţii Europene şi care explică într-un mod accesibil principiile şi criteriile cu care operează Instanţa de la Strasbourg la examinarea şi admiterea cererilor spre consideraţiunea sa. Nu în ultimul rînd, în special acest Ghid este destinat profesioniştilor de drept (judecători, procurori, avocaţi şi altor persoane care participă şi asistă actul de justiţie efectuat la nivel naţional), şi nu numai, pentru a înţelege exact locul şi rolul Curţii Europene şi care sunt cerinţele impuse Înaltelor State Contractante prin Convenţia Europeană cu privire la Drepturile şi Libertăţile Fundamentale şi care ar putea fi aportul autorităţilor la remedierea şi prevenirea potenţialelor încălcări a drepturilor persoanelor. De asemenea Ghidul va fi util şi pentru alte autorităţi naţionale care explicit sau chiar indirect sunt chemate să respecte angajamentele asumate de Statele la momentul aderării la prevederile Convenţiei Europene.
De remarcat, că Ghidul nu este un set de norme sau practici care
într-un fel sau altul obligă Curtea Europeană şi nu constituie cadrul
legal cu care aceasta operează sau de care ar putea fi ţinută Instanţa
Europeană. Acest Ghid constituie o compilare de practici judiciare deja
bine definite a Curţii Europene prin care aceasta a interpretat şi a
explicat prevederile Convenţiei. Mai mult, Ghidul se referă la practici
şi jurisprudenţa Curţii Europene doar asupra unui aspect fundamental
care priveşte doar criteriile de admisibilitate şi anume în ce măsură
Curtea Europeană poate sau nu să-şi asume competenţa şi jurisdicţia de a
examina o cerere în substanţă. Examinarea în fond a pretinselor
violări şi principiile statuate de Curtea Europeană în acest sunt mult
mai voluminoase şi nu pot izvorî din această compilație de practici
judiciare. Relaţia între criteriile de Admisibilitate a unei cereri în
faţa Curţii Europene şi principiile de interpretare a prevederilor
materiale care instituie nemijlocit drepturile persoanelor, este deseori
confundată chiar şi în rîndurile juriştilor profesionişti.
Admisibilitatea priveşte în principiu problema are oare Curtea Europeană
jurisdicţia de a examina plîngerea adresată împotriva unui sau mai
multor State contractante la Convenţie, pe cînd examinarea în fond a
pretinselor violări vizează aprecierea Instanţei de la Strasbourg dacă a
avut loc ori nu în substanţă încălcarea drepturilor reclamantului.
Instituţiile Convenţiei, precum şi Statele Contractante la Convenţie
speră că publicarea acestui Ghid va constitui primul pas pentru a
întări mecanismul protecţiei oferite de Convenţie şi pentru a fortifica
procedurile judiciare în faţa Curţii Europene. De asemenea, Ghidul
este menit să contribuie la schimbare de practici şi cultură juridică a
autorităţilor naţionale, care sunt primii apărători a drepturilor
fundamentale ale omului şi ale altor persoane. Pentru a fi protejate
drepturile acestea urmează a fi într-un mod constant înţelese şi
conştientizate în primul rînd de autorităţi naţionale şi funcţionarii
care servesc orice persoană care apare în faţa lor, fiind, practic,
obligaţi să găsească o balanţă între interesele individuale şi acele
obşteşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu