Formarea competențelor cheie în scolile din Europa : Provocări si oportunitaţi pentru politici = Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy – 2011/12. - Luxembourg: Publications Office of the European Union , 2012 – 68 p.- Eurydice Report
RAPORT |
Un studiu relevă necesitatea unui accent sporit asupra competențelor IT și antreprenoriale în școli
Conform unui nou raport al Comisiei
Europene, formarea competențelor IT, antreprenoriale și cetățenești
deține un rol fundamental în pregătirea tinerilor pentru piața actuală a
muncii, dar, în general, școlile nu acordă suficientă atenție acestor
competențe transversale, față de competențele de bază în domeniul
alfabetizării, al matematicii și al științelor.
Problema este parțial generată de dificultățile de eval
Problema este parțial generată de dificultățile de eval
uare. De exemplu, numai în 11 țări
europene [Belgia (comunitatea flamandă), Bulgaria, Estonia, Finlanda,
Franța, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Polonia și Slovenia] există
proceduri standardizate de evaluare a aptitudinilor cetățenești, care au
drept obiectiv dezvoltarea gândirii critice și a participării active în
școală și societate. Acest tip de testare este complet inexistent
pentru competențele IT și antreprenoriale în oricare dintre cele 31 de
țări care au participat la sondaj (cele 27 de state membre ale UE,
Croația, Islanda, Norvegia și Turcia). Raportul subliniază, de asemenea,
progresele înregistrate în formarea a șase dintre cele opt
competențe-cheie definite la nivelul UE pentru învățarea pe tot
parcursul vieții sub formă de cunoștințe, abilități și atitudini.
„Numai prin
dotarea copiilor și a tinerilor cu competențele necesare, inclusiv cu
competențe transversale, vom asigura mijloacele prin care Uniunea
Europeană va putea să rămână competitivă și să valorifice oportunitățile
economiei bazate pe cunoaștere”, a afirmat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret. „Acest
studiu ne indică aspectele care ar putea fi ameliorate și, cel mai
important, măsurile care trebuie luate pentru a crea mai multe
oportunități pentru tineri. Reorganizarea sistemelor de învățământ, o
inițiativă de politică pe care o voi lansa mâine, va contura propuneri
concrete în acest sens.”
Competențele transversale sunt, în
general, formate în cadrul altor discipline, iar programele naționale
din majoritatea țărilor acoperă domeniile IT, antreprenoriat și
cetățenie. Dar această situație nu este generalizată. În nouă țări
[Germania, Țările de Jos, Italia, Grecia, România, Irlanda, Danemarca,
Belgia (comunitatea flamandă) și Croația] educația antreprenorială nu
este acoperită în mod explicit în ciclul primar, în timp ce competențele
digitale sunt abordate în toate școlile primare, cu excepția celor din
Croația.
În mod
surprinzător, formarea competențelor digitale în cadrul unor discipline
precum științele, matematica și limbile străine este încă un lucru
neobișnuit în școli. Raportul de față arată că integrarea formării IT,
antreprenoriale sau cetățenești în disciplinele de bază poate atrage
necesitatea ca școlile să își modifice sistemele de predare, precum și
să stabilească obiective în materie de învățare și unele metode adecvate
de evaluare.
Raportul furnizează dovezi analitice
pentru factorii de decizie și sprijină abordarea noii strategii a
Comisiei Europene, „Reorganizarea sistemelor de învățământ”, care a fost
adoptată 20 noiembrie 2012 . În cadrul acesteia sunt conturate
măsurile pe care statele membre trebuie să le adopte pentru a asigura
crearea, prin intermediul sistemelor de învățământ și formare, a
competențelor necesare în mediul de lucru modern.
Context
În 2006, la nivelul UE au fost definite opt competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții sub formă de cunoștințe, abilități și atitudini.
Acestea sunt: comunicarea în limba maternă; comunicarea în limbi
străine; competența matematică și competențe de bază privind știința și
tehnologia; competența digitală; competențe sociale și civice; spiritul
de inițiativă și cel antreprenorial; capacitatea de a asimila tehnici de
învățare; conștiința și expresia culturală.
Aceste
competențe sunt fundamentale într-o societate bazată pe cunoaștere,
astfel încât să se acopere nevoile aferente pieței muncii, coeziunii sociale și cetățeniei active. Obiectivul
urmărit este să se asigure un nivel mai mare de flexibilitate și
adaptabilitate, satisfacție și motivare. Raportul conturează progresele
necesare în formarea acestor competențe și sugerează măsuri pentru a
asigura adaptarea furnizorilor de activități de educație și formare la
dinamica cerințelor în materie de competențe. Nici capacitatea de a
asimila tehnici de învățare și nici conștiința și expresia culturală nu
au făcut obiectul raportului.
principalele aspecte ( eng) |
Raportul
compilează informații din șapte rapoarte recente din rețeaua Eurydice și
acoperă învățământul general obligatoriu și secundar în cele 31 de țări
europene participante. Anul de referință este 2011-2012.
Eurydice
Raportul este elaborat la solicitarea Comisiei de către rețeaua Eurydice, care cuprinde 38 de
unități naționale situate în 34 de țări (statele membre ale UE,
Croația, Elveția, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Serbia și Turcia).
Rețeaua Eurydice este coordonată și administrată de Agenția Executivă
pentru Educație, Audiovizual și Cultură a UE.
Pentru informații suplimentare
- Politica UE in domeniul educatiei: Resurse web
- Comunicat de presă
- Comisia Europeană: Educație și formare
- Site-ul internet al dnei Androulla Vassiliou
- Urmăriți-o pe dna Androulla Vassiliou pe Twitter: @VassiliouEU.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu