21st General report of the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT): 1 August 2010-31 July 2011 / Council of Europe. – Strasbourg, 2011. – 82 p.
În raportul său anual, publicat la 10 noiembrie 2011, Comitetul european pentru prevenirea torturii şi a pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante (CPT) a reflectat activităţile sale desfăşurate în perioada 1 august 2010 – 31 iulie 2011, în special cele 14 vizite efectuate în Statele membre ale Consiliului Europei, printre care şi în Republica Moldova. Astfel, în cadrul vizitei în Moldova a fost examinat tratamentul persoanelor cu dezabilităţi mentale şi/sau fizice de la spitalul de psihiatrie.
Alte compartimente incluse în raport vizează accesul avocatului ca o măsură de prevenire a relelor tratamente, în special în cazul minorilor reţinuţi şi izolarea deţinuţilor.
În concluziile făcute la finele raportului CPT cere Statelor membre imediat să reducă la minimum recurgerea la izolarea deţinuţilor. Această măsură nu trebuie să fie utilizată decât în circumstanţe excepţionale şi pentru o durată cât mai scurtă.
În opinia Preşedintelui CPT, izolarea poate avea consecinţe extrem de grave asupra sănătăţii mintale, somatice şi bunăstării sociale ale deţinuţilor, şi aceste efecte nocive se pot agrava cu cât măsura aplicată se prelungeşte sau durata acesteia este nedeterminată. Un indicator ar fi rata suicidelor printre deţinuţii supuşi acestui regim care este mult mai ridicată decât printre restul populaţiei penitenciarelor. Această practică pune probleme serioase vizavi de interzicerea torturii şi a pedepselor inumane şi degradante.
În majoritatea ţărilor, judecătoriile pot ordona ca o persoană plasată în detenţie provizorie să fie deţinută izolat pentru o anumită perioadă, în interesul anchetei penale. Aceste decizii trebuie să fie luate cu ocazia unei înfăţişări în faţa judecătorului, să seîntemeieze pe o hotărâre deplin motivată, să poată fi contestată separat şi să poată fi frecvent revăzută. CPT consideră că o perioadă de izolare niciodată nu trebuie să fie impusă de un tribunal ca un element al pedepsei, fapt ce încă este posibil în unele ţări.
De asemenea, izolarea poate fi utilizată ca sancţiune disciplinară. Europa tinde spre o reducere a a duratei maximale care ar putea fi impusă în acest scop. CPT consideră că durata maximală posibilă a perioade de izolare în scopuri disciplinare nu trebuie să depăşească 14 zile şi ar trebui să fie cât mai scurtă.
- 21st General report of the CPT's Activities (2010-2011)
- 21e rapport général d'activités du CPT (2010-2011)
* * *
Odata cu caderea zidului de la Berlin si disparitia cortinei de fier la finele secolului XX democratia a cunoscut o expansiune fara precedent pe continentul european. Astazi, practic toate tarile Europei isi proclama angajamentul fata de principiile democratiei pluraliste, drepturilor omului si Statului de drept. Totodata, democratiile europene se confrunta cu grave probleme : participarea foarte scazuta la alegeri, pierderea influentei partidelor politice si sporitea miscarilor extremiste.
Forul pentru viitorul democratiei a fost initiat la cel de-al 3-lea Summit al Sefilor de Stat si de guvern ai Statelor membre ale Consiliului Europei (Varsovia, 2005) ca o riposta acestor probleme, dar si pentru a dezvolta printre democratiile europene activitati de promovare a bunelor practici. El a reunit toti actorii pertinenti (parlamente, guverne, institutii locale si regionale, societatea civila si profesori universitari) in scopul « consolidarii democratiei, libertatilor politice si participarii cetatenilor ».
Aceasta publicatie reuneste actele celei de-a patra sesiuni a forului (Madrid, octombrie 2008). Obiectivul sesiunii l-a constituit studierea impactului tehnologiilor de informare si comunicare (TIC) asupra democratiei. Acest volum cerceteaza oportunitatile pe care le ofera democratia electronica pentru ameliorarea transparentei, responsabilitatii si reactivitatii institutiilor democratice, precum si pentru dezvoltarea accesibilitatiii procesului democratic. De asemenea, au fost abordate provocarile si riscurile democratiei electronice.
Forul pentru viitorul democratiei a fost initiat la cel de-al 3-lea Summit al Sefilor de Stat si de guvern ai Statelor membre ale Consiliului Europei (Varsovia, 2005) ca o riposta acestor probleme, dar si pentru a dezvolta printre democratiile europene activitati de promovare a bunelor practici. El a reunit toti actorii pertinenti (parlamente, guverne, institutii locale si regionale, societatea civila si profesori universitari) in scopul « consolidarii democratiei, libertatilor politice si participarii cetatenilor ».
Aceasta publicatie reuneste actele celei de-a patra sesiuni a forului (Madrid, octombrie 2008). Obiectivul sesiunii l-a constituit studierea impactului tehnologiilor de informare si comunicare (TIC) asupra democratiei. Acest volum cerceteaza oportunitatile pe care le ofera democratia electronica pentru ameliorarea transparentei, responsabilitatii si reactivitatii institutiilor democratice, precum si pentru dezvoltarea accesibilitatiii procesului democratic. De asemenea, au fost abordate provocarile si riscurile democratiei electronice.
* * *
Respect for and protection of persons belonging to minorities 2008-2010/ EU Agency for Fundamental rights. - 2011.- 85 p.
29/09/2011
This report examines what the Treaty of Lisbon means for the protection of minorities, and the policies the EU has recently adopted in this field. It provides evidence of the still persistent phenomenon of discrimination found in many areas of life, including employment, housing, healthcare and education.
Europeans can and should take pride in the richness of Europe’s national identities and the diversity of its ethnic minorities, while remaining mindful that this growing diversity – this richness – must be managed with due respect and care. Recent developments in European Union (EU) law and the entry into force of the Treaty of Lisbon in December 2009 make it clear that minority issues have moved to the forefront of the EU’s political agenda.
By examining what the Treaty and these new laws mean for the protection of minorities, the European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) provides analysis and evidence-based research, contributing to more nuanced debates on public policy. This report addresses a variety of concerns regarding minorities, including freedom of movement, integration, and both ethnic and racial discrimination. It takes an in-depth look at recent developments on the ground and reveals that discrimination is still present in many forms. Tackling these issues will require more effective legislation and policies, as well as raising awareness.
By examining what the Treaty and these new laws mean for the protection of minorities, the European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) provides analysis and evidence-based research, contributing to more nuanced debates on public policy. This report addresses a variety of concerns regarding minorities, including freedom of movement, integration, and both ethnic and racial discrimination. It takes an in-depth look at recent developments on the ground and reveals that discrimination is still present in many forms. Tackling these issues will require more effective legislation and policies, as well as raising awareness.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu